Fusie tussen havens van Zeebrugge en Antwerpen levert nieuwe wereldspeler op

Vandaag kondigen Dirk De fauw (voorzitter haven Zeebrugge) en Annick De Ridder (voorzitter haven Antwerpen) aan dat de havens van Zeebrugge en Antwerpen verregaand zullen samenwerken. Er werden reeds een hele tijd gesprekken gevoerd en deze hebben finaal geleid tot een fusie tussen beide havenbesturen. Voor de haven van Zeebrugge, maar ook voor de Zeebrugse havenbedrijven en iedereen die zich verbonden voelt met de haven, is dit een historische dag.

Vorig jaar heeft Apzi-Voka een ‘Tienpuntenplan voor de Port of Antwerp-Zeebrugge’ opgesteld en dit tijdens de zomermaanden toegelicht aan de onderhandelende partijen. "Dit tienpuntenplan bevat voorstellen die volgens ons zullen bijdragen aan het welslagen van de nieuwe fusiehaven. Wij geloven dat Antwerpen en Zeebrugge zeer complementair zijn”, aldus Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen. “Door beide havens te koppelen ontstaat een nieuwe Vlaamse wereldspeler. Enkel door samen te werken kunnen de grote uitdagingen die op ons af komen (bereikbaarheid, klimaat, economie, innovatie, mens en talent, enz.) écht aangepakt worden”, klinkt het.

“Beide havens hebben momenteel belangrijke infrastructurele dossiers lopen (o.a. een nieuwe zeesluis in Zeebrugge, extra containercapaciteit in Antwerpen). Het is essentieel dat deze dossiers onverkort worden verdergezet, en dat beide partijen elkaar ondersteunen in de snelle realisatie van deze en andere vergelijkbare dossiers. Een adequaat lokaal stakeholdersoverleg is daarom een belangrijk aandachtspunt”, vult Marc Adriansens, voorzitter Apzi - Voka West-Vlaanderen aan.

Volgens Apzi-Voka dient de eengemaakte haven binnen een eengemaakt havengebied sterk in te zetten op de interconnectiviteit tussen de beide sites. Naast een bundeling van goederenspoorvervoer en het stimuleren van de estuaire vaart, moet er daarom dringend werk gemaakt moeten worden van een volwaardige binnenvaartverbinding voor Zeebrugge en een equalisatie van de goederentransportkost tussen beide sites.

Inzake energie, duurzaamheid en digitalisering ziet Apzi-Voka heel wat synergiën en potentieel. Hier creëert de samenwerking een hefboom om Antwerpen-Zeebrugge als topregio in de wereld te positioneren. Het is voor ons essentieel dat beide havens, ook in de nieuwe constellatie, hun rol als motor voor economische groei, welvaart en jobs in zowel Zeebrugge als Antwerpen volop blijven spelen.

“Apzi-Voka wenst de nieuwe fusiehaven een uitstekende vaart toe, en als Zeebrugse havengemeenschap reiken wij de hand om mee na te denken over de verder operationalisering en concretisering van wat vandaag werd aangekondigd”, voegt Marc Adriansens er nog aan toe.

Over Apzi - Voka West-Vlaanderen

Apzi - Voka West-Vlaanderen is de organisatie die de belangen van de private bedrijven in de haven van Zeebrugge verdedigt. De organisatie is een krachtenbundeling tussen Apzi en Voka West-Vlaanderen en heeft tot doel om de haven van Zeebrugge nog meer op de kaart zetten en de situatie voor de bedrijven op Vlaams, federaal en Europees vlak te verbeteren. Daarnaast wordt ook sterk ingezet op een krachtige en uitgebreide dienstverlening naar de bedrijven in de haven toe.