Voka West-Vlaanderen tevreden met goedkeuring omgevingsvergunning ringweg Diksmuide

Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir keurde gisteren de omgevingsvergunning goed voor de aanleg van de zuidwestelijke omleidingsweg in Diksmuide, beter bekend als de ringweg. Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen is tevreden dat de omgevingsvergunning eindelijk goedgekeurd werd en roept op om nu snel van start te gaan met de eerste fase van de werken.

Diksmuide is letterlijk gebouwd op een kruispunt. Al het verkeer van de twee belangrijke verbindingswegen N35 Veurne-Deinze en de N369 Ieper-Oostende moet door het centrum van de stad. Dit zorgt voor lange files, zeker in de spits.

Daarom besliste de Vlaamse Regering al in 2008 om een zuidwestelijke omleidingsweg van 3 kilometer aan te leggen. Ten zuiden van de Eikhofstraat sluit de nieuwe weg aan op de N369 Woumenweg. Vanaf dit kruispunt loopt de weg ten zuiden van het industrieterrein Heernisse. Via een nieuwe brug over de Ijzer en een nieuwe tunnel onder de spoorweg loopt de weg verder, tot de aansluiting met de N35 Kaaskerkestraat.

Na jaren van vertraging en uitstel is de omgevingsvergunning nu eindelijk een feit. Voka West-Vlaanderen is tevreden en dringt er nu op aan dat er snel gestart wordt met de werken. “Voor Diksmuide en de ondernemingen in de regio is de aanleg van de ringweg immers van levensbelang. De ringweg zal ervoor zorgen dat het zware en doorgaande verkeer voor een groot stuk uit het centrum verdwijnt. Zo zal het verkeer veel vlotter kunnen doorstromen. Dit zal niet enkel voor de bedrijven van het vlakbij gelegen bedrijventerrein Heernisse een grote vooruitgang betekenen, maar ook voor de hele omliggende regio”, aldus algemeen directeur Bert Mons.