260 jonge ondernemers komen samen tijdens ‘Vliegende Starters’

Ondernemen doe je niet alleen. Iedere ondernemer neemt mensen mee in haar of zijn verhaal: een co-oprichter, coach, medewerkers, investeerders, … Een sterk netwerk is essentieel om te groeien met je onderneming én als ondernemer. Daarom bracht Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen op donderdag 31 maart iedereen met een hart voor jong ondernemerschap samen ter gelegenheid van ‘Vliegende Starters’. Een groot succes: maar liefst 260 aanwezigen genoten van een inspirerende avond.

‘Vliegende Starters’ vond plaats in Waterfront, een van de nieuwste projecten van ontwikkelaar ION. De startende ondernemers konden er een blik achter de schermen werpen en zich later inspireren door het groeiverhaal van ION. Daarnaast konden de aanwezigen deelnemen aan break-outs, waar ze hun vragen kwijt konden aan experten van Stella P., Degroof Petercam, Renewi, Axxi, ING en VLAIO. Benedicte Soenen, voorzitter van Jong Voka West-Vlaanderen, vatte de drijfveer van startende ondernemers in één zin samen: “Iedereen die denkt, droomt, durft, doet, is ondernemer.”

Daarna volgde een panelgesprek met ION-oprichters Paul Thiers en Davy Demuynck, Arne Allewaert (oprichter van PropTech-fonds en indertijd de eerste medewerker van ION) en Nathalie Lagae (CEO Vanrobaeys). Tijdens het panelgesprek kregen de jonge ondernemers antwoord op stellingen die ze vooraf konden insturen. VRT-nieuwsanker Wim De Vilder leidde het gesprek in goede banen.

De belangrijkste tips die de starters meekregen? Behoud je focus en houd je doel voor ogen. Houd je medewerkers betrokken: zij zijn de belangrijkste stakeholders van je onderneming. Zorg ervoor dat je altijd een plan B achter de hand hebt. Samenwerken met de juiste partner kan voor beide partijen veel meerwaarde bieden, op voorwaarde dat jullie op dezelfde golflengte zitten en streven naar een win-winsituatie.

Tien jonge ondernemers vielen in de prijzen met hun ingestuurde stelling. Zij winnen een lunch met een van deze topondernemers: Filip Balcaen, Françoise Chombar, Paul Renson, Paul Thiers, Wouter Torfs, Frank Vlayen, Conny Vandendriessche, Guido Vanherpe of Bart Verhaeghe.

Het event ‘Vliegende Starters’ werd georganiseerd door Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, met steun van VLAIO en ING. Graag bedanken we de trouwe partners van Jong Voka: Degroof Petercam, Axxi, Picobello, Renewi en Stella P.