33 West -Vlaamse laureaten ontvangen het Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Op donderdag 24 juni ontvingen 33 deelnemende West-Vlaamse ondernemingen het felbegeerde Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) jaarcertificaat tijdens een online uitreiking georganiseerd door Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen. “Afgelopen jaar was op z’n minst gezegd ‘uitzonderlijk’ te noemen. Dat onze laureaten zich ook in deze ongewone tijden bleven inzetten voor de verduurzaming van hun bedrijfsprocessen mag dan ook niet onopgemerkt voorbijgaan”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka West-Vlaanderen. “In oktober organiseren we nog een bijkomend netwerkmoment om hen nog eens extra in de bloemetjes te zetten.”

Met de komst van de Green Deal, waarbij de huidige Europese Commissie resoluut kiest voor CO2-neutraliteit tegen 2050, verhoogt de druk om koolstofneutraal te ondernemen. “Elke maatschappelijke speler zal aanpassingen moeten doen om dit doel te bereiken. De 33 West-Vlaamse laureaten van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) zetten alvast koers richting die duurzame toekomst. Dit illustreert mede de veerkrachtigheid van onze bedrijven”, vertelt Bart Vansevenant, Manager Belangenbehartiging bij Voka West-Vlaanderen. De huidige groep van VCDO-deelnemers wordt uitgebreid met 7 nieuwe deelnemers die de uitdaging tot verduurzaming aangaan. ​

“De laureaten beseffen dat duurzaam ondernemen een win-win situatie is, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de maatschappij. In de huidige cyclus 2020-2021, een disruptief coronajaar, hebben 33 laureaten extra veerkracht getoond. De omstandigheden waren uitzonderlijk, de resultaten evenzeer. De uitreiking van de jaarcertificaten verliep, conform de omstandigheden, online. De drang om ervaringen te delen is groot en daar zijn we ons bijzonder van bewust. Vandaar dat we op 5 oktober een netwerkmoment voorzien op de gloednieuwe bedrijvencampus O-Forty in Oostkamp, de nieuwe uitvalsbasis van Voka West-Vlaanderen in het noorden van de provincie”, zegt Bert Mons.

“We wilden het uitreikingsmoment niet volledig over de zomer tillen, maar de VCDO-leden voor het zomerreces een schouderklopje geven”, vult Bart Vansevenant aan. “Dat gebeurde met dit online uitreikingsmoment op 24 juni. Elk van hen had legio uitdagingen afgelopen jaar, waardoor een dubbele uitreiking op zijn plaats is.”

Laureaten VCDO- cyclus 2021

De 33 laureaten van 2021 zijn Abriso-Jiffy nv (Anzegem), Ardo (Ardooie), Barias Frozen Food Co-packing Expert (Roeselare), Biostoom Oostende (Oostende), Bouwbedrijf Furnibo (Veurne), Cargill GEOS Izegem (Izegem), Carpentier Hardwood Solutions (Meulebeke), CleanLease nv (Oedelem), Daikin Europe (Oostende), delaware (Kortrijk), Elicio (Oostende), nv Frans Hanssens- Hanssens Catering (Wevelgem- Gullegem), Hydro Extrusion Lichtervelde- Hydro Precision Tubing Lichtervelde (Lichtervelde), Inagro (Rumbeke - Beitem), IWVA (Koksijde), Kringloop Deltagroep (Heule), Kringloopcentrum Leefbaar Wonen ('t Rad) (Ruddervoorde), Mariasteen (Gits), Mowi Belgium nv Brugge (Brugge), Milcobel - Ysco Langemark (Langemark), Milcobel DPI cvba Kallo en Langemark, Milcobel CPS cvba Moorslede en DupontCheese, ​ Oesterbank (Oostende), Parmentier Autobus nv (Sint-Eloois-Vijve), PepsiCo Veurne Snack Foods (Veurne), Prosafco (Roeselare), ‘t Veer (Menen), TE Connectivity Belgium BV (Oostkamp), TVH-Thermote & Vanhalst (Waregem), Vandecasteele Houtimport (Kortrijk- Aalbeke), Visix Brand Shiners (Roeselare), Voka West-Vlaanderen (Kortrijk), WAAK (Kuurne)

De nieuwe ondertekenaars voor volgende cyclus zijn Futurn (Kortrijk), Bellewaerde (Ieper), The SDG group (Zwevegem), Locinox nv (Waregem), Consultes bv (Zwevegem), Haelvoet nv (Ingelmunster), J.Cortès Cigars NV (Zwevegem).