37 West-Vlaamse bedrijven behalen het Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Na een jaar intensief werken ontvangen 37 West-Vlaamse bedrijven het jaarcertificaat 2020 van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. “Een bekroning voor hun beleid en realisaties rond duurzaam ondernemen het afgelopen jaar”, aldus Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. 22 van hen ontvangen ook het internationale Unitar - SDG pioneer certificaat omdat zij na drie succesvolle deelnames een actie in elk van de 17 SDG’s hebben voltooid. Daarnaast bevestigen drie nieuwe bedrijven hun engagement om deel te nemen aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Ook Voka West-Vlaanderen behaalde dit jaar het jaarcertificaat.

Het Voka Charter Duurzaam Ondernemen begeleidt ondernemingen, ongeacht sector of grootte, op hun weg naar de praktische implementatie van duurzaam ondernemen binnen de eigen organisatie. Via een actieplan op maat neemt ieder bedrijf concrete initiatieven om op een meer verantwoorde manier te ondernemen.

Stapje dichter bij het internationaal certificaat van de Verenigde Naties

Al deze initiatieven zijn te linken aan één van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Een goede jaarbeoordeling levert uiteindelijk een jaarcertificaat van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen op. Wanneer de eindbalans na drie jaar positief is, en bedrijven minstens één actie in elke SDG hebben uitgewerkt, krijgen ondernemingen het internationaal erkende Unitar-SDG Pioneer certificaat.

De laureaten werkten onder meer aan het verduurzamen van hun strategie, de verbetering van hun proces-efficiëntie, energiebesparing, gebruik van alternatieve waterbronnen, verbeteren van veiligheid en ergonomie, gezondheidspromotie en de betrokkenheid van hun medewerkers, steeds met de overtuiging dat hun duurzame inspanningen economische en maatschappelijke voordelen opleveren.

De West-Vlaamse bedrijven die het Voka Charter Duurzaam Ondernemen in ontvangst mogen nemen:

Abriso  Mariasteen
Ardo Milcobel CPS (site Moorslede, site Brugge, site Schoten)
Barias Frozen Food Co-packing Expert Milcobel Ysco
Bel&Bo Milcobel DPI ( site Kallo en site Langemark)
Biostoom Oostende Mowi Belgium
Bouwbedrijf Furnibo Frans Hanssens-Hanssens Catering
Cargill GEOS Izegem Parmentier Autobus
Carpentier Hardwood Solutions PepsiCo Veurne Snack Foods
Daikin Europe Prosafco
Degels Metal REO Veiling
delaware ’t Veer
Elicio TE Connectivity Belgium BVBA
Hydro Extrusion & Hydro Precision Tubing Lichtervelde TVH – Thermote & Vanhalst
Inagro Vandecasteele Houtimport
Ingenium Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen
IWVA WAAK
Kringloopcentrum Zuidwest Vlaanderen Wassererij Cailliau

De drie nieuwe West-Vlaamse deelnemers zijn CleanLease, de Oesterbank en Visix Brandshiners.