Apzi-Voka West-Vlaanderen verheugd over definitieve go voor tweede zeesluis Zeebrugge

Apzi-Voka West-Vlaanderen is verheugd over de definitieve beslissing van de Vlaamse Regering omtrent de tweede zeesluis in Zeebrugge. Dit is een positief verhaal voor heel Zeebrugge, aldus Marc Adriansens van Apzi-Voka West-Vlaanderen.

Na een principiële goedkeuring voor een tweede zeesluis in Zeebrugge op 10 mei 2019 ging de Vlaamse Regering vandaag over tot de definitieve goedkeuring. Apzi-Voka West-Vlaanderen is tevreden dat de uittredende Vlaamse Regering dit belangrijke dossier alsnog in de juiste plooi heeft kunnen leggen.

Positief project voor Zeebrugge

“Wij zijn blij dat de beslissing bevestigd wordt,” aldus Marc Adriansens, voorzitter van Apzi-Voka West-Vlaanderen. “We mogen immers geen tijd verliezen. In het beste geval gaat de schop in 2022 in de grond en is de nieuwe sluis operationeel in 2030. Wij zijn dan ook hoopvol dat de provinciegouverneur, die door de Vlaamse Regering is aangesteld tot intendant, zal voorzien in een doeltreffende begeleiding. Voor het welslagen van dit project zijn leefbaarheid en een vlotte communicatie cruciaal. Op die manier kunnen we dit dossier omvormen tot een positief project voor heel Zeebrugge.”

Aandacht voor begroting

Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen, roept de politieke partijen op om in de nieuwe Vlaamse begroting nu ook het nodige budget te voorzien. “Vandaag creëert de haven van Zeebrugge een directe toegevoegde waarde van meer dan 1 miljard euro en 20.000 jobs. De vooruitzichten zijn, mede dankzij deze beslissing, positief”, aldus nog Bert Mons.

Apzi-Voka West-Vlaanderen is de organisatie die de belangen van de private bedrijven in de haven van Zeebrugge verdedigt. De organisatie is een krachtenbundeling tussen Apzi en Voka West-Vlaanderen en heeft tot doel om de haven van Zeebrugge nog meer op de kaart zetten en de situatie voor de bedrijven op Vlaams, federaal en Europees vlak verbeteren. Daarnaast wordt ook sterk ingezet op een krachtige en uitgebreide dienstverlening naar de bedrijven in de haven toe.