Apzi - Voka West-Vlaanderen vraagt snelle oplossing in kustloodsendossier

Sedert vrijdag 30 oktober 2020 voert het kustloodsenkorps een rust-/stiptheidsactie. De beroepsvereniging van kustloodsen is niet akkoord met het nieuwe beleid waarbij er 'multivalent' geloodst zou worden. hierbij zouden zij niet enkel een schip moeten beloodsen vanop zee tot in één van de West-Vlaamse kusthavens, maar ook richting de Westerschelde.

Marc Adriansens, voorzitter van Apzi - Voka West-Vlaanderen, betreurt de actie: “Tijdens het voorbije weekend werden tientallen schepen vertraagd en zelfs afgeleid naar andere havens. Dit zorgt natuurlijk voor heel wat financiële en reputatieschade. Dit komt bovenop de coronacrisis, die reeds een zware impact heeft op de havenbedrijven. Daarnaast is het momenteel een drukke periode wegens de voorraadopbouw in het kader van de brexit en de start van het LNG winteroverslag seizoen. Deze actie komt met andere woorden zeer ongelegen.”

Apzi - Voka West-Vlaanderen vraagt daarom met aandrang dat alle betrokken partijen spoedig een oplossing vinden voor dit dossier. “Wij hebben een brief bezorgd aan de minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, waarin we onze bezorgdheid uiten en vragen naar een snelle oplossing. Wij pleiten ervoor om op zoek te gaan naar oplossingen die de continuïteit, maar ook de kwaliteit van de dienstverlening van de loodsen in Zeebrugge, verder garanderen. In die zin zijn wij verheugd dat er werk wordt gemaakt van bijkomende aanwervingen voor het kustloodsenkorps. Aangezien de trafieken groeien, moet de dienstverlening blijven volgen”, aldus Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka West-Vlaanderen.

Voor meer info:

Marc Adriansens: 0475/42 00 93