Apzi - Voka West-Vlaanderen wil dat er met onmiddellijke ingang een einde komt aan stiptheidsactie kustloodsen

Reeds bijna drie weken voert het kustloodsenkorps een rust- en stiptheidsactie. Dit resulteerde in ondertussen meer dan 1000 uur vertraging bij in- en uitgaande schepen in de haven van Zeebrugge en een enorme economische, financiële en reputatieschade voor de getroffen havenbedrijven. Apzi - Voka West-Vlaanderen dringt erop aan dat de kustloodsen hun acties meteen stopzetten en dat de betrokken vakorganisaties, het agentschap MDK en bevoegd minister Lydia Peeters het dossier snel deblokkeren.

Het dossier draait om toekomstige aanwervingen van bijkomende loodsen (wat gezien de groeiende trafieken essentieel is voor de kusthavens) en om het specifieke statuut dat deze loodsen zullen hebben. De gesprekken slepen echter aan, en ondertussen verstrengen bepaalde bonden zelfs de acties, met nog meer schade tot gevolg. Deze situatie is voor de havenbedrijven onaanvaardbaar.

“Elke minuut dat deze actie nog langer duurt is een minuut te veel”, aldus Marc Adriansens, voorzitter Apzi - Voka West-Vlaanderen. “Zo kan het echt niet verder. In de komende uren moet er absoluut een oplossing uit de bus komen. In vergelijking met de andere Vlaamse havens betalen wij nu reeds disproportioneel veel voor het beloodsen van een schip vanop zee tot in de haven van Zeebrugge. Dit zorgt ervoor dat onze rederijen niets minder dan een perfecte service en kwaliteit verwachten. Als return krijgen wij echter vertragingen die op bijna 20 dagen tijd opgelopen zijn tot meer dan 1000 uur. Hier moet meteen een einde aan komen.”

Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka West-Vlaanderen, beaamt deze stelling. “De kostprijs voor de bedrijven loopt in de miljoenen euro’s. Rederijen en klanten verliezen het vertrouwen in de haven van Zeebrugge. De gevolgschade en het reputatieverlies wordt stilaan onmetelijk. In deze coronatijden kunnen wij dergelijke acties missen als kiespijn. Wij roepen alle betrokken partijen op om vandaag nog tot een oplossing te komen en het conflict niet verder te laten escaleren.”