“Bekendmaking vaccinatiegraad per bedrijf maakt Generieke Gids overbodig.”

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen is tevreden dat haar oproep om de vaccinatiegraad binnen bedrijven bekend te maken, wordt gehoord. Daarnaast wordt ook die andere vraag van de ondernemersorganisatie ingewilligd. Bedrijven met meer dan 100 medewerkers en een vaccinatiegraad onder de 70% zullen ook op de werkvloer vaccins kunnen laten toedienen. “Dit is een belangrijke stap richting een volledige normalisering van het economische leven. We rekenen er dan ook op dat de Hoge Gezondheidsraad nu afstapt van het verplichte karakter van de Generieke Gids", zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka West-Vlaanderen.

Ondanks de hoge vaccinatiegraad in Vlaanderen tasten heel wat ondernemingen nog steeds  in het duister betreffende de vaccinatieraad binnen het bedrijf. Met de nieuwe beslissing zullen bedrijfsartsen via een online-toepassing de vaccinatiegraad kunnen opvragen. Deze informatie zou bovendien vanaf vanavond al te consulteren zijn.

Gerichte acties

Het pleidooi van Voka West-Vlaanderen om dit mogelijk te maken, was er geen om te stigmatiseren, integendeel. Het feit dat bedrijfsleiders de mate van vaccinatie, geanonimiseerd, te weten kunnen komen, maakt gerichte sensibilisering mogelijk. “Net daarom is het zo cruciaal dat, op onze vraag, nu ook vaccinatie op de werkvloer mogelijk wordt", duidt Bert Mons. "Via gerichte acties kunnen we zo de totale vaccinatiegraad verder optrekken én het veiligheidsgevoel van álle medewerkers vergroten.”

Stopzetting verplichte generieke gids

Voorlopig blijft de Generieke Gids wel nog steeds de maatstaf voor veiligheid op de werkvloer. Een 7e versie van deze gids is voorzien voor volgende week. Mét aanpassingen omtrent de mondmaskerplicht en de afstand in de bedrijfsrestaurants. “Op politiek niveau lijkt het draagvlak hiervoor voldoende groot", gaat Mons verder. "We rekenen er dan ook op dat de Hoge Gezondheidsraad deze consensus volgt. In de wetenschap dat bedrijven nu te weten kunnen komen wat de vaccinatiegraad van hun medewerkers is, is een uniforme behandeling niet langer relevant. Een stopzetting van het verplicht karakter van de generieke gids en de opmaak van een kader voor sectoren en bedrijven omtrent welzijn op het werk lijkt ons dan ook de meeste logische volgende stap."