Duurzaamheid duurt het langst: 39 West-Vlaamse laureaten behalen Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Op woensdag 29 juni ontvingen 39 West-Vlaamse ondernemingen het certificaat Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) 2022. Het certificaat werd uitgereikt door Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen en is een erkenning van de duurzaamheidsinspanningen van de laureaten. De uitreiking vond plaats in The Cube in Kortrijk.

“2022 was voor de laureaten een jaar waarin stevig ingezet werd op CO₂-reductie: een uitdagend jaar waarin ze bovendien te maken kregen met de alomtegenwoordige War for Talent op onze bijzonder krappe arbeidsmarkt", zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen. “De aanhoudende energiecrisis en de onzekerheid op het internationale toneel zetten bedrijven voor bijkomende uitdagingen. De obstakels die de ondernemingen hebben moeten overwinnen, zijn legio. Toch bleven ze inspanningen leveren om duurzaamheid te verankeren in hun onderneming. Met het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) valideren we die duurzaamheidsinspanningen van een organisatie.”

Internationale referentie

Het VCDO is gekoppeld aan de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals of SDG’s) van de Verenigde Naties en heeft dus een internationaal referentiekader. “In de wereldwijde SDG-ranking, de index die de prestaties van alle landen op het vlak van SDG's in kaart brengt, zakt België dit jaar van plaats 5 naar plaats 18. Er is dus nog werk aan de winkel”, voegt Bart Vansevenant, voorzitter van de evaluatiecommissie van het VCDO in West-Vlaanderen, toe.

“Door de externe validatie en de structuur van het VCDO worden bedrijven ondersteund om integraal werk te maken van de SDG’s. Het evenwicht van alle duurzaamheidsaspecten, gaande het welzijn van medewerkers tot de ecologische impact van de onderneming, is vandaag relevanter dan ooit”, besluit Bart Vansevenant.

Blijvende groei

Dat het VCDO aanslaat, staat buiten kijf. De volgende cyclus telt al 18 nieuwe leden, de hoogste instroom in de geschiedenis van het charter. Ze sluiten zich aan bij de huidige groep van laureaten: 57 leden staan dus alvast klaar voor de start van een nieuw duurzaamheidsjaar!

Laureaten 2022

Abriso-Jiffy nv (Anzegem), Ardo (Ardooie), Barias Frozen Food Co-packing Expert (Roeselare), Bellewaerde (Ieper), Biostoom Oostende (Oostende), Cargill GEOS Izegem (Izegem), Carpentier Hardwood Solutions (Meulebeke), Consultes (Zwevegem), CleanLease nv (Oedelem), Daikin Europe (Oostende), Delaware (Kortrijk), Elicio (Oostende), Frans Hanssens nv - Hanssens Catering (Wevelgem-Gullegem), Futurn (Kortrijk), Haelvoet nv (Ingelmunster), Aquaduin (Koksijde), J. Cortès Cigars nv (Zwevegem), vzw De Kringloopwinkel Deltagroep (Heule), Locinox nv (Waregem), Mariasteen (Gits), Mowi Belgium nv (Brugge), Mowi Belgium nv (Oostende), Ysco nv (Langemark), Milcobel Dairy cv - DPI (Kallo en Langemark), Milcobel Dairy cv - CPS (Moorslede), Kaasimport Jan Dupont nv (Brugge), Mulder Natural Foods nv (Roeselare), Oesterbank (Oostende), Parmentier Autobus nv (Waregem), Veurne Snack Foods (PepsiCo Veurne), Prosafco nv (Roeselare), The SDG Group (Zwevegem), ’t Veer (Menen), TE Connectivity Belgium bv (Oostkamp), TVH Parts (Waregem), Vandecasteele Houtimport (Aalbeke), Voka West-Vlaanderen (Kortrijk), WAAK (Kuurne), Vanden Broele (Brugge)

Wil je deel uitmaken van het duurzaamheidsnetwerk en duurzaamheid concreet maken in je onderneming? Contacteer Sarah Spenninck via [email protected]