“Gezonde medewerkers: hou samenleving intact en blijf aan het werk”

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen en Confederatie Bouw West-Vlaanderen roepen de gezonde medewerkers op om binnen de strikte overheidsmaatregelen te blijven werken. Het wordt hierin gesteund door Frederik Chanterie (algemeen directeur Jan Yperman Ziekenhuis) en Peter Lauwyck (bestuurder-directeur Sint Andriesziekenhuis Tielt) . “Indien de nodige voorzorgsmaatregelen in acht genomen worden, is het gezondheidsmatig perfect mogelijk om te werken. Alleen zo houden we onze samenleving intact”, zeggen Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen en Jan Libeer, algemeen directeur van Confederatie Bouw West-Vlaanderen.

Voka West-Vlaanderen en Confederatie Bouw West-Vlaanderen ondersteunen de strikte maatregelen die de overheid neemt, maar vragen ook burgerzin van de gezonde medewerkers. “We vangen bij onze ondernemingen steeds meer signalen op dat medewerkers simpelweg niet meer komen opdagen. Dit hypothekeert de continuïteit van onze ondernemingen én van onze samenleving. Wij roepen op om aan het werk te blijven en te werken voor ons welzijn”, zeggen Bert Mons en Jan Libeer.

"Alleen samenwerking overbrugt deze crisis"

Ze worden hierin gesteund door Frederik Chanterie (algemeen directeur Jan Yperman Ziekenhuis) en Peter Lauwyck (bestuurder-directeur Sint Andriesziekenhuis Tielt) die ervoor pleiten de overheidsmaatregelen strikt op te volgen, maar geen individueel opbod te creëren. “Wie ziek is blijft thuis, wie kan werken blijft aan de slag en natuurlijk met respect voor de voorgeschreven gezondheidsmaatregelen en sociale afstandsvoorschriften. Op die manier steunt men ook het zorgpersoneel dat wel aan het werk moet blijven én dat godzijdank ook doet.”

Frederik Chanterie en Peter Lauwyck benadrukken eveneens dat het gezondheidsmatig perfect mogelijk is om te werken als alle maatregelen in acht genomen worden. “Het is onze plicht om de zorg voor zieke mensen draaiende te houden, maar laat ons ook respect hebben voor de mensen die onze economie in gang willen houden. Alleen door samenwerking kunnen we deze crisis overbruggen.”

"Ondernemingen willen economie in gang houden"

Bert Mons en Jan Libeer: “We hebben het grootste respect voor de zorgsector en hun ongeziene vastberadenheid om dit virus te overwinnen. Maar achter deze frontlijn zijn er ook heel wat ondernemingen die onze economie in gang willen houden. Gezonde medewerkers zijn hiervoor een belangrijke motor. Daarom deden we  eerder al met alle sociale partners via de SERV een oproep om aan het werk te blijven.”

Voor de pers:

Jan Libeer