Hogeschool VIVES en Voka West-Vlaanderen zetten samen schouders onder FIRST® LEGO® League

Project moet leerlingen warm maken voor STEM-opleidingen

De FIRST® LEGO® League Challenge is een wereldwijde STEM-challenge (STEM: science, technology, engineering en mathematics) waarin jongeren tussen 10 en 14 jaar op zoek gaan naar technische oplossingen voor dagdagelijkse problemen. In West-Vlaanderen wordt de Challenge georganiseerd door Hogeschool VIVES. Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen zet mee zijn schouders onder het project om leerlingen via die weg warm te maken om te kiezen voor de broodnodige STEM-opleidingen en -beroepen. Op 22 januari werd de samenwerkingsovereenkomst ondertekend in aanwezigheid van VIVES-voorzitter Lieven Danneels en voorzitter Voka West-Vlaanderen Philippe De Veyt.

​“Uit onderzoek blijkt keer op keer dat STEM-profielen steeds belangrijker worden voor het realiseren van onze productiviteitsgroei en voor het maken van de digitale en groene transitie. Het is dan ook belangrijk dat we jongeren kunnen inspireren om al op jonge leeftijd te kiezen voor een STEM-opleiding (en later STEM-beroep). Ondernemingen zijn dringend op zoek naar dergelijke profielen, het is dan ook een evidentie dat we hier willen aan meebouwen. De bedrijven die het project mee ondersteunen, werken zo bovendien ook aan hun eigen employer brand. Het is een mooie kans om zich te tonen als rolmodel voor techniek aan zowel ouders, leerlingen als leerkrachten”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen.

Tijdens de FIRST® LEGO® League Challenge bouwt elk team een LEGO-robot en programmeert deze op een wedstrijdtafel. Daarnaast gaan ze op zoek naar een technische oplossing voor een probleem waar we dagdagelijks tegenaan lopen. Het hele project wordt ook telkens opgehangen aan een jaarthema, dit jaar is dat ​ “MASTERPIECE℠”.

“Door partnerschappen af te sluiten met bedrijven, hopen we dit project gratis te kunnen aanbieden aan alle West-Vlaamse secundaire scholen. Dit schooljaar gaat de regiofinale door op 2 februari ’24, waar 46 teams zullen strijden voor de regioprijs. Ieder team heeft een robot en een LEGO® challenge-set nodig om te kunnen deelnemen. Toch al snel 800 euro per deelnemende klas. Aangezien we sterk geloven in dit verhaal, zeker door het inclusief karakter, zijn we dan ook verheugd dat de bedrijfswereld mee zijn schouders zet onder dit STEM-project. Zo kunnen we de Challenge bij nog meer klassen aanbieden en zo nog meer leerlingen warm maken voor een STEM-opleiding”, aldus Merlijn Morisse, hoofd Wetenschapscommunicatie VIVES.
Story image

Geïnteresseerde bedrijven kunnen contact opnemen met Joyce Simoens (joyce.simoens@voka.be), of zijn welkom tijdens de regiofinale op 2 februari (15u) in het technology-gebouw van VIVES. Voor meer informatie over de FLL-challenges kan je contact opnemen met VIVES wetenschapscommunicatie (wetenschapscommunicatie@vives.be).