Nog eens 17.000 mensen opnieuw aan de slag na heropening winkels en distributie

Maandag 11 mei, een tweede cruciale stap in de herop-/doorstart van onze economie: alle handelszaken mogen de deuren weer openen, mits de nodige veiligheidsmaatregelen. Na de 20.000 medewerkers die op 4 mei weer aan de slag konden, kunnen vanaf vandaag volgens de ramingen van Voka West-Vlaanderen nog eens 17.000 mensen extra aan het werk.

“Een belangrijke stap voor iedereen: niet alleen voor deze zwaar getroffen sector en diens medewerkers die zo uit de tijdelijke werkloosheid stappen, maar ook voor de klanten die nu weer fysiek in hun favoriete zaken terechtkunnen én voor de bedrijven die van deze vraag en consumptie afhangen”, zegt Bert Mons, algemeen directeur Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. “Want de non-food handel is een essentiële schakel in de waardeketen, die de activiteit in de bedrijven verder op gang kan trekken.”

De ondernemingen verzetten de afgelopen weken bergen werk om klaar te zijn voor een veilige heropstart, dat zag ook federaal minister van Werk Nathalie Muylle. Tijdens een bezoek aan het Izegemse Winsol en in de winkelstraten in haar thuisstad Roeselare, waar ze Boggi en Brooklyn bezocht, kon ze vaststellen dat de bedrijven en winkels klaar zijn om open te gaan.

Nathalie Muylle: “Er is zeer hard gewerkt door handelaars en gemeentes om winkels op een veilige manier te kunnen heropstarten. We willen iedereen bedanken voor de geleverde inspanningen. Vorige week hebben we een gids ter beschikking gesteld met heel concrete preventiemaatregelen en we zien dat die goed wordt toegepast. Na bijna twee maand sluiting, laat de heropening van winkels duizenden handelaars en personeelsleden toe om opnieuw aan de slag te gaan. Het is een belangrijke nieuwe stap in de heropstart van de economie.”

De stad Roeselare werkte de voorbije dagen een plan uit om het shoppen op een veilige manier te laten verlopen. Zo zullen de parkeerplaatsen in de Ooststraat tijdelijk plaats maken voor wandelroutes en komen er hygiëne-units. Camera’s zullen de situatie steeds monitoren. “De belangrijkste steun die we onze handelaars kunnen geven, is een veilig comfortgevoel voor hun klanten”, zegt burgemeester Kris Declercq.

Heropenen van levensbelang

De non-food handel kreeg het bijzonder zwaar te verduren door de lockdown. Zo noteerde die in april een omzetverlies van maar liefst 80 procent. Enkel de horeca, toerisme- en evenementensector lijden nog erger onder de coronacrisis. Eén op de tien handelszaken in de non-food geeft ook aan dat een faillissement in de komende maanden waarschijnlijk is. “Het is voor hen van levensbelang dat ze nu mogen heropenen”, zegt Bert Mons nog.

De ervaring van deze week toont aan dat heropenen veilig kan. Voor de heropstart van afgelopen maandag waren meer dan 9 op de 10 bedrijven klaar om de activiteiten met de nodige veiligheidsmaatregelen weer op te starten of op te voeren. Winkeliers en hun medewerkers zijn er ook klaar voor: ze hebben er alles aan gedaan om veilig werken en winkelen mogelijk te maken. Bovendien stoomden heel wat steden en gemeenten hun winkelstraten de afgelopen weken klaar om ook daar de veiligheid maximaal te garanderen.

Over Winsol:

Winsol is een op en top Belgisch bedrijf dat ramen en deuren, zonwering, terrasoverkappingen en poorten ontwerpt en produceert. Het bedrijf bestaat al meer dan 140 jaar en heeft de laatste jaren een sterke boost gekregen onder de nieuwe wind van CEO en aandeelhouder Xavier Costenoble.

Winsol heeft verschillende patenten verkregen en enkele internationaal prestigieuze Red Dot design awards in de wacht gesleept.

Het West-Vlaamse bedrijf heeft een 40-tal exclusieve verkooppunten in België van waaruit de particuliere klant bediend wordt, daarnaast is het een trouwe partner bij de bouw van scholen en appartementsblokken. Met de zonweringstak is het traditioneel sterk actief in Frankrijk en sinds vorig jaar in gans Europa en recent zelfs Noord-Amerika.

De 450 personeelsleden werken vanuit de verschillende Belgische fabrieken en de hoofdzetel in Izegem.

Xavier Costenoble: “Corona gaan we nog enkele jaren onthouden. Voor mij is dit een periode waarin alle sterktes en zwaktes van een bedrijf blootgelegd worden. Ik ben daarom zeer fier dat we kunnen zeggen dat we momenteel mooie groei optekenen en dat alle Belgische fabrieken zijn blijven draaien. De weerbaarheid die Winsol toont, stemt me zeer positief. De mensen zijn allen creatief geweest om de processen te herdenken om zo op een veilige manier te kunnen blijven werken. Chapeau!”

Over Boggi:

Boggi is een mooi ondernemersverhaal en een voorbeeld van een typische familiale handelszaak. Vader Luc Huyghebaert stichtte de zaak begin de jaren 80. Zoon Gilles staat klaar om over te nemen. “We streven ernaar iedere dag de nieuwste en mooiste Italiaanse collecties tot bij onze klanten te brengen.”

Over Brooklyn:

Brooklyn is een familiaal en van oorsprong West-Vlaams fashionretail bedrijf. Opgericht en uitgebouwd sinds 1972 door Lieven en Rita Descamps, timmert Ubbe Descamps vandaag samen met zijn echtgenote Chloé verder aan de uitdagende weg van het familiebedrijf.

Met een focus op merken en broeken, brands and pants, bespeelt Brooklyn een specifiek deel van de markt. Het richt zich naar eigen zeggen op ‘coole gezinnen met plannen’ wat evenveel zegt als hedendaagse huishoudens die actief in de wereld staan. Bovendien kiest het bedrijf resoluut voor de authentieke dynamiek van stadscentra en niet voor de rand van de steden.

Sinds 2017 vaart Brooklyn resoluut de koers van omnichannel retail waardoor online en offline onlosmakelijk met elkaar verweven zijn. Deze strategie blijkt het familiebedrijf extra ondersteuning te bieden in deze vreemde coronatijden van gesloten winkels en minder volk in de winkelstraten.

Het bedrijf werd zeer hard getroffen door de gevolgen van de maatregelen maar is overtuigd om, na de herstart en het herstel, later dit jaar opnieuw te kunnen aanknopen met de groei van de voorbije jaren.