Nu de economie heropstarten want nog groter sociaal en economisch drama dreigt

Onze West-Vlaamse bedrijven en medewerkers zijn klaar voor een snelle heropstart van onze economie. 85 procent van alle bedrijven heeft de noodzakelijke maatregelen genomen voor de veiligheid en gezondheid of is die aan het nemen. Ook 85 procent van de bedrijven die nu willen heropstarten, zegt dat de medewerkers er klaar voor zijn. Dit blijkt uit een nieuwe bevraging van Voka. “De bedrijven dringen aan op een heropstart van de economie. Daarom moet de Nationale Veiligheidsraad vrijdag beslissen om snel alle bedrijven en winkels weer te openen. We kunnen ons land niet langer in een economische wurggreep houden want anders stevenen we af op een sociaal drama. 14 procent van de bedrijven ziet zich genoodzaakt om binnenkort werknemers te moeten ontslaan”, zegt algemeen directeur Bert Mons

Voka West-Vlaanderen roept de leden van de Nationale Veiligheidsraad op om vrijdag naar buiten te komen met een concreet actieplan en een snelle timing voor de heropstart van onze bedrijven. Dit moet gebeuren met eenduidige beslissingen en heldere communicatie. “Het fiasco van vorige week met de onduidelijkheid over de tuincentra en de doe-het-zelf-zaken moet men absoluut vermijden. Er is nood aan eenduidige en tijdige communicatie over waar men aan de slag kan en waar niet. Stop met discussies op basis van activiteiten of producten, maar hanteer één regel: werken kan als men de veiligheid en gezondheid van de medewerkers en klanten garandeert”, vindt Bert Mons. Dat houdt ook in dat er duidelijkheid moet komen over openbaar vervoer, onderwijs en kinderopvang.

Uit de bevraging van Voka West-Vlaanderen blijkt dat de bedrijven klaar zijn voor de heropstart en de nodige maatregelen hebben genomen. Ze zullen die verder verfijnen op basis van de coronagids en protocollen. 85 procent van alle bedrijven heeft de noodzakelijke maatregelen genomen voor de veiligheid en gezondheid of is die aan het nemen. Ook zegt 85 procent van de bedrijven die nu willen heropstarten, dat ze hiervoor draagvlak vinden bij de medewerkers. Voka West-Vlaanderen vindt het alvast meer dan tijd dat het plan voor de heropstart wordt gelanceerd. Anders dreigt er een sociaal en economisch drama dat nog groter is dan we vandaag verwachten.

Faillissementen en werkloosheid

Bij de bedrijven die nu beroep doen op tijdelijke werkloosheid, denkt de helft dat men na 3 mei terug gewoon aan de slag kan. Maar de andere helft denkt dat ze nog maanden beroep zullen moeten doen op tijdelijke werkloosheid. 14 procent van de bedrijven vreest nu al mensen te moeten ontslaan. Een cijfer dat nog kan oplopen want 28 procent van de bedrijven durft zich vandaag nog absoluut niet uit te spreken over de toekomst van hun personeel.

Voka West-Vlaanderen roept om op de productie zo snel mogelijk weer integraal op gang te brengen zodat enerzijds de binnenlandse consumptie weer op peil kan komen en anderzijds de export van onze bedrijven weer kan opstarten. “Meer dan de helft van de bedrijven signaleert een gebrek aan vraag; 1 op de 5 bedrijven problemen met toeleveranciers. Het is duidelijk dat de economische waardeketen doorbroken is en dit zowel voor goederen als diensten. De economische ketting moet snel hersteld worden door alle bedrijven en winkels terug te openen in veilige omstandigheden. Anders wordt deze gezondheidscrisis ook een heel zware sociaal-economische crisis met veel faillissementen en werklozen”, aldus nog Bert Mons.