Ondernemende 40-plussers stappen in uniek Voka-traject : Bryo Gen X

Gisteren startte het najaar voor Bryo Gen X van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen: het traject – uniek in Vlaanderen – ontwikkeld voor ondernemende 40-plussers die op zoek zijn naar een klankbord en begeleiding bij hun zaak. Het team van Voka West-Vlaanderen verwelkomde de vijfde deelnemer aan dit traject, Eveline Van Quekelberghe (Q-Pilot), tijdens de Gen X-Walk.

Sinds jaar en dag brengen de Bryo-trajecten van Voka gelijkgezinde, startende ondernemers samen om aan intervisie en co-creatie te doen. Hierbij worden zij en hun bedrijf ondersteund en in contact gebracht met andere ondernemers alsook experten die hen vooruit helpen. Uniek voor Voka West-Vlaanderen is Bryo Gen X: een traject op maat van de ondernemende 40-plusser die op zoek is naar een klankbord en begeleiding.

“We merken al langer dat er een generatiekloof bestaat tussen pas afgestudeerde starters en ondernemende 40-plussers”, vertelt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen. “Daarom zijn we overgegaan tot de ontwikkeling van een nieuw starterstraject van twaalf sessies per jaar – zonder vaste instapdatum – aangepast aan de behoeftes en ambities van deze laatste groep ondernemers. Dat we gisteren onze vijfde deelnemer mochten verwelkomen, is een signaal dat er nood is aan dit op maat van 40-plussers aangepaste Bryo-traject.”

De twee begeleiders van het traject, Astrid De Clerck en Hannes Careel, waren alvast bijzonder verheugd: “Het startschot voor het najaar gaven we met de Gen X-Walk. Daarbij gaan de deelnemers op wandel met een Bryo-coach en een ervaren ondernemer. Zo leren we de deelnemers, alsook hun uitdagingen, beter kennen. Uiteraard zijn we opgetogen dat we gisteren kennis mochten maken met de nieuwste deelnemer: Eveline Van Quakelberghe (Q-Pilot)”, vertellen Hannes en Astrid van Voka West-Vlaanderen.

“Ik overwoog al een hele tijd om extra begeleiding en ondersteuning te zoeken voor mijzelf en mijn bedrijf, maar vond niet meteen hét traject dat bij mij paste. Met Bryo Gen X heb ik het gevoel gelijkgestemde ondernemers gevonden te hebben die in dezelfde levensfase zitten als ik en mijn zaak. De persoonlijke coaching alsook de mogelijkheid om mijn onderneming voor te stellen aan een expertenraad, waren de zaken die me uiteindelijk over de streep trokken om in te schrijven. Bovendien is het gemakkelijk dat elke nieuwe deelnemer op eender welk moment kan instappen. Zo hoef ik niet te wachten om de begeleiding te krijgen waar ik naar zoek”, zegt Eveline.

Met haar deelname vervoegt Eveline de eerste ‘lichting’ van Bryo Gen X’ers: Frederic Van Damme (The Moris Company), Christ Verthé (Verthé Interieurs), Peter Feys (The Circle of Packaging) en David Samyn (Het Gouden Brood).

Meer informatie over Bryo Gen X vindt u via www.voka.be/activiteiten/bryo-genx-2021.