Oranje code vakantiegangers zorgt voor heel wat onduidelijkheid bij bedrijven

De verschillende regeringen van ons land gaan een systeem invoeren met kleurcodes voor de gebieden waaruit toeristen terugkeren. Maar voor bedrijven is het totaal onduidelijk wat er moet gebeuren als een medewerker terugkeert uit een oranje gebied. Dat zijn gebieden met een hoog gezondheidsrisico, maar waarbij een test en quarantaine toch niet verplicht zijn bij terugkeer. “Wat als een medewerker in die situatie weigert om zich te laten testen? Dat brengt een groot gevaar mee voor de continuïteit van een bedrijf en de veiligheid van de collega’s”, werpt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, op. “Het is voor bedrijven totaal niet duidelijk wat er moet gebeuren bij code oranje.”

Voka West-Vlaanderen had begin deze week nog aangedrongen op duidelijkheid over de aanpak bij werknemers die uit het buitenland van vakantie terugkeren uit een gebied met een hoog besmettingsrisico voor corona. De verschillende overheden uit ons land kondigen vandaag aan dat er een systeem met kleurcodes zal worden ingevoerd.

Bij gebieden met code groen zullen er geen speciale maatregelen zijn. Gebieden in lockdown of waar er op basis van epidemiologische data een hoog risico wordt vastgesteld krijgen code rood. Voor deze gebieden geldt een reisverbod. Reizigers die uit deze gebieden terugkeren, zullen verplicht worden om een coronatest te ondergaan en 14 dagen in quarantaine te gaan. “Bij code rood geldt de procedure die nu al in voege is voor hoogrisicocontacten, dus deze is net als code groen helder voor bedrijven”, zegt Bert Mons.

Maar code oranje zorgt wel voor heel wat onduidelijkheid en onzekerheid bij onze ondernemingen. Dit zijn gebieden waar volgens de overheid een hoog gezondheidsrisico is maar waarvoor er geen reisverbod geldt, al wordt afreizen afgeraden. Bovendien zijn een test en quarantaine bij terugkeer hier niet verplicht maar enkel sterk aangeraden. “Als het licht op oranje springt, kan je stoppen of extra gas geven en nog doorrijden. Met alle risico’s van dien”, werpt Bert Mons op. “Maar kunnen we ons dit in deze pandemie wel veroorloven? Kan een bedrijf een werknemer verbieden om naar een oranje gebied af te reizen? Wat moeten bedrijven doen met medewerkers die uit een oranje gebied terugkeren en die weigeren om zich te laten testen alvorens ze weer op de werkvloer komen? Deze kleurcode zorgt voor heel wat onduidelijkheid en ook onzekerheid, want bedrijven willen uiteraard hun andere werknemers ook beschermen.” Daarnaast is er geen enkele duidelijkheid voor en over buitenlanders die naar België komen uit de risicogebieden.

Voor Voka West-Vlaanderen moet er ook dringend verduidelijking komen over de noodplannen in geval van een tweede besmettingsgolf door het coronavirus. Bert Mons: “We weten nu beter wat er op ons afkomt dan vier maanden geleden. We hebben geleerd wat werkt en wat niet.Tref nu al voorbereidingen en vermijd dat er bij een tweede uitbraak opnieuw plotse en te drastische maatregelen genomen worden die onze economie en onze samenleving volledig ontwrichten.” De aanpak van een tweede besmettingsgolf moet ook duidelijk gecommuniceerd worden aan de burgers en de bedrijven zodat ze weten waar ze aan toe zijn en ze zich daar ook op kunnen voorbereiden.