Projectbesluit Nieuwe Sluis Zeebrugge definitief vastgesteld, start werken in zicht
19 juli 2025

De Vlaamse Regering heeft zonet het projectbesluit voor het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge definitief vastgesteld. Apzi-Voka West-Vlaanderen verwelkomt deze langverwachte beslissing en spreekt van een historisch moment voor de verdere ontwikkeling van de haven van Zeebrugge én de bredere (West-)Vlaamse economie.
Met deze beslissing komt de procedure rond de realisatie van de nieuwe zeesluis in Zeebrugge in de laatste fase. Het project kan nu eindelijk overgaan tot de voorbereiding van de aanbestedingsprocedure, gevolgd door de start van de bouwwerken, die ten laatste in 2027 zouden moeten beginnen.
“Deze beslissing is zonder overdrijven historisch. Het is bijna dag op dag 40 jaar geleden dat op 20 juli 1985 de Pierre Vandammesluis door Koning Boudewijn werd ingehuldigd. Toen was dat het startschot van een enorme economische groei van de haven en van (West-)Vlaanderen. Vandaag geeft de Vlaamse Regering haar finale zegen aan een nieuwe sluis, die de haven en (West-)Vlaanderen ook een enorme welvaartsgroei zal opleveren. Veel symbolischer kan het haast niet worden”, zegt Marc Adriansens, voorzitter van Apzi-Voka West-Vlaanderen.
Wat houdt het projectbesluit en de uitvoeringsfase in?
Het projectbesluit is een beslissing van de Vlaamse overheid over het geheel van vergunningen, machtigingen, het bestemmingsplan en een lijst van maatregelen om de milieu- en andere effecten van het project te milderen. Het projectbesluit betekent ook de start van de uitvoeringsfase, die de laatste fase is binnen de procedure van een ‘complex project’. Dit is de procedure die wordt gevolgd voor de realisatie van de nieuwe sluis in Zeebrugge. In deze eindfase worden één of meerdere aannemers aangesteld, waarna de bouw van het project van start kan gaan. Het doel van de uitvoeringsfase is onder meer om de werken zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge is, samen met het complex project Extra Containercapaciteit Antwerpen, het eerste project ooit dat in de uitvoeringsfase terechtkomt.
3 miljard euro voorzien in het GIP
Het projectbesluit maakt het mogelijk om de voorbereidingen te treffen voor de aanbesteding van het project, dat naar schatting 3 miljard euro zal kosten. Daarmee is dit het grootste infrastructuurdossier voor West-Vlaanderen in decennia.
“We hebben er lang op gewacht. Het dossier sleept al meer dan 20 jaar aan. We hebben tijdens de afgelopen legislatuur heel wat participatie, openbare onderzoeken en studiewerk gezien, maar vandaag kunnen we eindelijk spreken van een concrete stap richting uitvoering. We rekenen erop dat de Vlaamse Regering nu ook het budget vrijmaakt dat voorzien is in het GIP, zodat de werken nog vóór 2030 en liefst al in 2027 kunnen starten”, stelt Marc Adriansens.
Strakke timing aanhouden
Apzi-Voka blijft het dossier nauwgezet opvolgen en roept op tot het bewaken van de timing en de budgetten. De strategische positie van Zeebrugge als toegangspoort tot Europa vergt een performante nautische toegang. Met dit projectbesluit is alvast de administratieve en juridische basis gelegd om die ambitie waar te maken.
“We willen de Vlaamse Regering danken voor het nemen van deze beslissing. Dit is een sterk signaal naar onze bedrijven toe, die al jaren wachten op duidelijkheid. Het is nu van cruciaal belang dat we het tempo aanhouden en de uitvoeringsfase zonder verdere vertraging aanvatten. De haven en de hele regio verdienen dit”, besluit Adriansens.