Sealution vertegenwoordigt België op WK Ondernemen in Saoedi-Arabië

Gentse start-up wint nationale finale Entrepreneurship World Cup 2022

Sealution mag België vertegenwoordigen op Entrepreneurship World Cup, het Wereldkampioenschap Ondernemen, in 2023 in Saoedi-Arabië. De start-up uit Sint-Martens-Latem won gisteravond de nationale finale in Oostende, georganiseerd door Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. Sealution werd door de jury gekozen als beste Belgische pitcher uit de negen finalisten. Het jonge bedrijf biedt connectiviteit aan boord van schepen om gegevensverzameling benedendeks mogelijk te maken.

Uit alle Belgische inzendingen voor Entrepreneurship World Cup bereikten negen starters gisteren de nationale finale in Oostende, drie voor elke categorie (ideefase, startersfase of groeifase), in Oostende. Per categorie heeft een deskundige jury een winnaar aangeduid: Hay Health uit Antwerpen voor de ideefase, Sealution uit Sint-Martens-Latem voor de startersfase en JUUNOO uit Zwevegem voor de groeifase. De drie winnaars ontvingen een mooie prijs van Voka en van de partners Xerius, SmartPresentations en PMV. Maar slechts een van hen mag deelnemen aan de wereldwijde eindronde en België vertegenwoordigen op het WK Ondernemen: Sealution.

“We zijn trots met deze Belgische laureaat. Sealution werkte hard aan ‘the perfect pitch’ en scoort sterk op inhoud en vorm. Het is belangrijk voor een start-up om ook de vorm te verzorgen. Je moet namelijk voortdurend mensen overtuigen van je project", zo verklaart juryvoorzitter Bruno Delepierre de keuze van de jury voor Sealution. Bruno Delepierre is managing director van Global Entrepreneurship Network Belgium.

Sealution versterkt connectiviteit op zeeschepen

De jonge start-up uit Sint-Martens-Latem biedt een oplossing voor het connectiviteitsprobleem op maritieme schepen: de connectiviteit of gegevensverzameling op een zeeschip wordt namelijk vaak gedwarsboomd, zeker benedendeks door de stalen muren. Sealution dokterde een innovatieve oplossing uit via de bestaande infrastructuur op schepen.

"Wat een rollercoaster! We hadden totaal niet verwacht dat we zouden winnen. De hartslag van mijn co-founder Sebastian (Hamers, nvdr.) is gelukkig intussen weer onder controle", lachtte Ruben Verplancke van Sealution bij het ontvangen van hun prijs. "We hadden na de halve finale veel feedback gekregen. Daar gingen we verder mee aan de slag: we bouwden daardoor eigenlijk een nieuwe, veel betere pitch. We hebben heel veel geleerd uit deze wedstrijd en zijn erg trots dat we tot winnaar uitgeroepen zijn!"

Start-ups zijn grondlaag van gezonde en groeiende economie

“Vanuit Voka West-Vlaanderen feliciteren we alle laureaten en wensen we het team van Sealution veel succes bij de voorbereiding van de wereldwijde finale. We zijn trots op de hoge kwaliteit van de Vlaamse starters die zich dit jaar hebben ingeschreven. De finalisten dragen alle kenmerken van topondernemingen: een sterk idee, een overtuigend ondernemingsplan en een visionair team dat samen wil groeien", zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. "Start-ups zijn onmisbaar voor de verjonging en vernieuwing van onze economie. Bovendien zorgen ze voor groei in werkgelegenheid en creëren ze nieuwe kansen voor de export, wat van groot belang is voor het brede welzijn van onze maatschappij."

In de voorbije edities van Entrepreneurship World Cup schreven zich wereldwijd al meer dan 400.000 kandidaat-ondernemingen in voor de wedstrijd. Nationale rondes per land leveren uiteindelijk honderd finalisten op die het tegen elkaar opnemen in de wereldwijde finale. Er is meer dan 1 miljoen dollar aan prijzengeld te winnen. Maar vooral het wereldwijde uitstalraam en de internationale netwerkopportuniteiten bieden grote groeimogelijkheden voor de jonge ondernemingen. Dit jaar gaan de honderd finalisten door naar de wereldwijde finale in Riyadh (Saoedi-Arabië) in 2023.

De winnaars van de nationale finale van Entrepreneurship World Cup 2022: Hay Health (Idea Stage), Sealution (Early Stage), JUUNOO (Growth Stage)
Margot Dhondt Marketing & communicatie