Social distancing: samen veilig aan de slag

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen lanceert samen met POM West-Vlaanderen www.veiligaandeslag.be, een open, dynamisch platform dat informatie en inspiratie rond alle social distancing maatregelen bundelt. Goede praktijkvoorbeelden moeten ondernemingen in staat stellen om van elkaar te leren.

“Op deze manier willen we onze ondernemingen ondersteunen in de aanpak van het coronavirus. We zullen immers moeten leren samenleven met het virus. Daarbij is social distancing van fundamenteel belang om de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers en dus de continuïteit van de onderneming te waarborgen”, aldus Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen.

“We hebben er als regio alle belang bij dat onze bedrijven de komende weken een vlotte en vooral veilige heropstart van hun activiteiten kunnen realiseren. Vanuit POM West-Vlaanderen willen we dit maximaal ondersteunen. Dit platform is hierin een bijzonder nuttig instrument omdat het onze ondernemingen helpt om hun werknemers in de meest veilige omstandigheden te laten werken”, aldus Jean de Bethune, gedeputeerde voor economie en voorzitter POM West-Vlaanderen.

Alles vertrekt natuurlijk vanuit een bedrijfsspecifieke risico-analyse, met aandacht voor de welzijnswet. Op basis van die analyse kan een werkgever nagaan of er voldoende maatregelen genomen zijn om de medewerkers in veilig omstandigheden te laten werken. Tevens vormen de coronagids en de protocollen die binnen elke sector worden opgemaakt een essentiële leidraad. Dit platform wil ter inspiratie concrete voorbeelden aanreiken.

Uit de recentste enquête van Voka blijkt dat 2 op 3 ondernemingen nu reeds coronaproof kunnen werken en nog eens 2 op de 10 geeft aan nog extra maatregelen te zullen treffen om de veiligheid van de medewerkers te garanderen.

“Vele van onze ondernemingen hebben dus reeds massaal social distancing maatregelen genomen, maar wij bieden hen daarnaast graag nog extra handvaten, laagdrempelige informatie en goede praktijkvoorbeelden aan waardoor ze op de meest veilige manier terug aan de slag kunnen gaan. Het platform zal ook regelmatig geüpdatet worden met nieuwe ideeën en inzichten. Deze noodzakelijke maatregelen zullen immers niet van vandaag op morgen verdwijnen. We zijn vertrokken voor een lange periode waar social distancing centraal staat”, aldus Bert Mons.

Het platform zal telkens ook de aanbevelingen en opgelegde maatregelen vanuit de Nationale Veiligheidsraad meenemen, net als de sectorale afspraken.

Gekoppeld aan het informatie- en inspiratieluik zal het platform ook de mogelijkheid bieden om ondernemers dichter bij elkaar te brengen. Vraag en aanbod rond bijvoorbeeld mondmaskers, handschoenen, plexiglas, ontsmettingsgel,… zullen op het platform verzameld en op elkaar afgestemd worden.

Voor de pers:

Bert Mons, algemeen directeur Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, 0476/87 80 19, \[email protected]

Jean de Bethune, gedeputeerde voor Economie en voorzitter POM West-Vlaanderen, 0495/50 40 82, \[email protected]