Tevreden met exitplan dat ondernemingen en medewerkers perspectief geeft

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen reageert tevreden op de versoepeling van de lockdownmaatregelen die vanavond in het exitplan werden voorgesteld. De Nationale Veiligheidsraad en de regeringen kiezen duidelijk voor een globale heropleving van de hele waardeketen in de economie en bieden perspectief op een heropstart. “Voor onze bedrijven is snel en veilig heropstarten cruciaal. Dankzij deze beslissing kan de hele economische waardeketen grotendeels heropstarten: bedrijven op 4 mei, en winkels en distributie op 11 mei. Deze versoepeling beperkt verdere economische schade, faillissementen en ontslagen. Nu moeten ook snel de afspraken verfijnd worden over onderwijs, kinderopvang en het openbaar vervoer zodat iedereen kan gaan werken”, zegt algemeen directeur Bert Mons in een eerste reactie.

De versoepeling van de lockdownmaatregelen voor ondernemingen wordt positief onthaald bij Voka West-Vlaanderen. “We zullen de voorgestelde maatregelen verder evalueren en opvolgen”, aldus Bert Mons. In het exitplan zijn drie belangrijke uitgangspunten terug te vinden die Voka West-Vlaanderen had voorgesteld: een duidelijk perspectief op een slimme en snelle heropstart, de veiligheid van werknemers, klanten en bezoekers als leidraad en een algemene heropstart van de waardeketen. “Met deze beslissing kunnen de vele bedrijven die klaar staan om in alle veiligheid de draad terug op te pikken, zich voorbereiden en vanaf 4 mei ook effectief van start gaan. Het overgrote deel van zowel de ondernemingen als hun medewerkers zijn voorbereid om dit met inachtneming van alle veiligheidsmaatregelen te doen”, zegt Bert Mons.

Dankzij deze beslissing kan de hele economische waardeketen van productie, verkoop en dienstverlening grotendeels heropstarten op twee weken tijd. Dat ondernemingen vanaf 4 mei kunnen heropstarten is zeer gunstig. “We hadden gehoopt dat alle winkels op 4 mei mochten openen in plaats van op 11 mei. Maar het voordeel is dat er nu geen valse concurrentie wordt gecreëerd op basis van grootte en soort van winkels. Alle winkels gaan tegelijk open mits de nodige veiligheidsmaatregelen.” aldus Bert Mons.

Gaan werken mogelijk maken

Toch zijn er bij de ondernemersorganisatie nog vragen en bezorgdheden. Nog niet alle leerlingen kunnen naar school gaan. Voor kinderen van werkende ouders moet opvang op school of in crèches worden gegarandeerd. Bovendien zal ook het openbaar vervoer minder capaciteit hebben dan voordien. “Als we echt zoveel mogelijk mensen terug aan de slag willen laten gaan, moet men het ook mogelijk maken om te gaan werken. We hopen dat er snel overleg komt over de kinderopvang voor alle medewerkers en over het openbaar vervoer zodat er voldoende capaciteit is en de veiligheid kan worden gegarandeerd”, aldus nog Bert Mons.