Voka West-Vlaanderen en Hangar K slaan handen in elkaar voor startende ondernemers

Na jaren van informeel samenwerken, treedt Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen toe tot de raad van bestuur van Hangar K. Daarmee slaan beide organisaties nu ook formeel de handen in elkaar om starters in West-Vlaanderen een nog grotere slaagkans te bieden. ​ “In onze provincie zijn er steeds meer mensen die de stap zetten richting het ondernemerschap. Terzelfdertijd merken we dat velen nood hebben aan begeleiding, een sterk netwerk én een eerste opstartplek. Om nog beter aan die noden tegemoet te komen, gaan we nu een stap verder in de samenwerking tussen Voka West-Vlaanderen en Hangar K”, vertellen Vincent Vanderbeck, Chief Catalyst & Chief Inspiration bij Hanger K en Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka West-Vlaanderen.

In West-Vlaanderen zit het aantal starters duidelijk in de lift. Zo telde de provincie (volgens de Startersatlas van Graydon) in 2020 maar liefst 11.386 starters, een stijging met 8% ten opzichte van 2018. In vergelijking met 2016 is dit zelfs een stijging met 21%. “Deze cijfers zijn – ondanks corona – een indicatie dat het ecosysteem voor startende ondernemers in West-Vlaanderen steeds gunstiger wordt”, stellen Vincent Vanderbeck en Bert Mons.

Logische volgende stap

Om ervoor te zorgen dat dit groeiende aantal jonge West-Vlaamse ondernemingen maximale slaagkansen krijgt, worden Voka West-Vlaanderen en Hangar K nu officieel partners. “Zowel Voka West-Vlaanderen als Hangar K hebben sterke troeven als het aankomt op het ondersteunen van startende ondernemers. Dat is meteen ook de reden waarom we in het verleden reeds vele malen samenwerkten. Zo biedt onze co-creatiehub (letterlijk) onderdak aan prille ondernemingen, terwijl Voka West-Vlaanderen al langer voorziet in de coaching van startende ondernemers via haar Bryo-trajecten. Daarenboven beschikken we samen over een uitgebreid netwerk waaruit starters hun voordeel kunnen halen. De toetreding van de ondernemersorganisatie tot onze raad van bestuur, was dan ook een logische volgende stap”, vertelt Vincent Vanderbeck, Chief Catalyst & Chief Inspiration bij Hangar K.

Coaching

Om startende ondernemingen te helpen bij hun groei, is het belangrijk dat ze kunnen rekenen op ondersteuning. Hangar K biedt dergelijke ondersteuning vandaag via haar partner Start it @KBC. Daar komt nu dus de persoonlijke coaching van Voka West-Vlaanderen bovenop.

“Sinds de start van Bryo in 2007 – en met de steun van VLAIO – mochten we reeds meer dan 700 starters bijstaan in hun groeiproces. Door ervaren ondernemers en experten te betrekken bij het persoonlijke traject van elke deelnemer en hen individueel te coachen, stellen we alles in het werk om van elk ondernemersverhaal een succes te maken. De startende ondernemingen binnen Hangar K die hier beroep op willen doen, ontvangen we dan ook met open armen”, vertelt Bert Mons.

Gilles Vancoillie, CEO van Moonmonster Studios dat gehuisvest is binnen Hangar K, is alvast razend enthousiast over de samenwerking: “De combinatie van Voka West-Vlaanderen en Hangar K zijn voor mij de perfecte drivers om MoonMonster Studios te laten groeien. Terwijl ik veel raad en tips krijg van mijn mede-ondernemers hier in Hangar K, kan ik bij Voka West-Vlaanderen rekenen op concreet advies via de Bryo-community.”