Voka West-Vlaanderen in de bres voor behoud gunstige R&D-regeling in België

Voka - Kamer van koophandel West-Vlaanderen maakt zich zorgen om mogelijke aanpassingen van de gunstige fiscale regeling voor wetenschappelijke onderzoekers en onderzoekers in ondernemingen. De regeling houdt in dat op het loon van R&D-medewerkers slechts 20% van de bedrijfsvoorheffing moet worden doorgestort naar de staat. Dankzij deze regeling is de werkgelegenheid binnen de R&D-sector in België toegenomen en zette ons land zich als wetenschappelijke topregio op de kaart. Voka West-Vlaanderen kaartte het belang van de R&D-regeling aan bij minister van Financiën Vincent Van Peteghem tijdens zijn Voka zomerstage bij CNH Industrial in Zedelgem.

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem brengt op 2 september een bezoek aan CNH Industrial voor een Voka zomerstage. Voka West-Vlaanderen kaart er de bezorgdheid van Vlaamse ondernemingen aan rond de R&D-regeling voor onderzoekers.

De federale regering staat voor een moeilijke budgettaire uitdaging. Het kan daarbij evenwel niet de bedoeling zijn om maatregelen die hun nut ten overvloede bewezen hebben, in vraag te stellen. Voka West-Vlaanderen pleit voor het behoud van de gunstige regeling voor onderzoek en ontwikkeling. Die regeling trekt buitenlandse investeringen aan en brengt op directe en indirecte wijze werkgelegenheid met zich mee. Zonder onderzoek en ontwikkeling is onze kleine economie met een torenhoge lastendruk op arbeid kwetsbaar”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka West-Vlaanderen.

De niet-doorstorting van 80% van de bedrijfsvoorheffing op het loon van onderzoeksmedewerkers maakt van ons land een aantrekkingspool voor research & development (R&D). Een onderneming als CNH Industrial stelt bijna 300 R&D-onderzoekers te werk. Mede dankzij de aanwezigheid van de onderzoeksafdelingen blijft ook een gedeelte van de productie in ons land aanwezig. Een sterke R&D-afdeling staat garant voor het behoud van jobs in ons land.

De R&D-regeling heeft een kostprijs van 1,2 miljard euro per jaar. Voka West-Vlaanderen vraagt met aandrang om die regeling voor R&D-afdelingen te behouden. Verbeteringen aan het stelsel zijn wel gewenst.

Zo moeten de federale overheidsadministraties dringend met één stem spreken. Vandaag komt het voor dat de federale administratie Belspo (wetenschapsbeleid) een aanvraag van een onderneming om gebruik te maken van het gunstige R&D-stelsel positief beantwoordt, maar dat de FOD Financiën nadien die beslissing betwist. Dat leidt tot een situatie van rechtsonzekerheid.