Voka West-Vlaanderen is tevreden met regeling voor internationale werkverplaatsingen, verder overleg noodzakelijk

Voka West-Vlaanderen heeft begrip voor de beslissing van het Overlegcomité om nu geen verdere versoepelingen in de strijd tegen het coronavirus door te voeren. De epidemiologische situatie laat dat jammer genoeg nog niet toe. “Een derde golf moet kost wat kost vermeden worden. Daarom blijven we onze bedrijven oproepen om de regels te respecteren.” Voka West-Vlaanderen is tevreden met de nieuwe quarantaineregels voor internationale werkverplaatsingen. “Dit maakt dat werknemers niet onnodig lang in quarantaine moeten blijven als ze geen besmettingsrisico vormen, zodat de bedrijfscontinuïteit voor economische activiteiten in binnen- en buitenland gewaarborgd wordt. We kijken uit naar de concretisering van deze regels zodat onze bedrijven precies en tijdig weten waar ze aan toe zijn.”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen.

Het lag in de lijn van de verwachtingen dat er op het Overlegcomité geen versoepelingen zouden komen, maar wel een focus op een strengere toepassing en handhaving van de huidige maatregelen. Voor Voka West-Vlaanderen, is het belangrijk dat de ondernemingen kunnen blijven doorwerken. Daarbij roept Voka West-Vlaanderen de bedrijven nogmaals op om alle maatregelen ten volle na te leven, zowel op hygiënisch en sanitair vlak, als op vlak van telewerk. “Versoepelingen zijn nog niet aan de orde zo lang het aantal besmettingen nog te hoog ligt. Dat zou enkel leiden tot een jojo-effect dat nog nadeliger is voor onze ondernemingen dan de lockdown zelf”, zegt Bert Mons.

Wat telewerk betreft worden de controles verstrengd. “We hebben daar begrip voor en ondersteunen de oproep om het verplichte telewerken maximaal te respecteren. Maar de controle mag niet uitmonden in een heksenjacht. We vragen toch realiteitszin, want continu telewerk over een lange periode is zowel praktisch als mentaal bijzonder nadelig voor de bedrijven en hun werknemers. Als continu maximaal telewerk nog lang verplicht blijft, moet een systeem van terugkeermomenten opnieuw overwogen worden. Hierbij moet de werkgever uiteraard blijven instaan voor een veilige organisatie van het werk.”, aldus nog Bert Mons.

Voka West-Vlaanderen is wel tevreden dat er voor internationale werkverplaatsingen een oplossing gevonden werd, om te vermijden dat een heleboel cruciale economische activiteiten zouden stilvallen na de kerstvakantie. Voor Belgen die in het buitenland werken, komt er een aangepaste procedure via het Passenger Locator Form. Buitenlanders die hier vanaf 4 januari komen werken, moeten een negatieve coronatest kunnen voorleggen. ”We moeten de precieze uitvoering van deze afspraken verder analyseren, maar het lijkt erop dat deze regeling onze bedrijven toelaat om veilig verder te werken. We zijn tevreden dat er een werkbare oplossing in de maak is die businesscontinuïteit en veiligheid combineert”, aldus Bert Mons.

Voka West-Vlaanderen blijft erop aandringen dat er in de komende weken duidelijkheid komt over de vaccinatie- en beheersingsstrategie. “We zullen nog langere tijd moeten leven met een bijzonder moeilijke situatie. Daarom is een beheersingsstrategie noodzakelijk. Bedrijven willen ook snel weten wanneer hun medewerkers gevaccineerd zullen worden, zeker voor de essentiële functies in alle sectoren. Dit alles is nodig zodat de samenleving in 2021 op aanvaardbare termijn weer open kan en er opnieuw perspectief komt voor de zwaar getroffen sectoren zoals de horeca-, reis- en eventsector, hun toeleveranciers en andere sectoren.

Dat de scholen in hetzelfde regime blijven als voor de kerstvakantie stemt de werkgevers ten slotte ook tevreden. Bert Mons: “Het is duidelijk dat men niet te licht mag omspringen met het sluiten van de scholen. Men zadelt leerlingen immers op met een blijvende leerachterstand en bovendien creëert dit opvangproblemen voor hun ouders. We moeten er alles aan doen om onze jongeren en het onderwijs te vrijwaren”.