Voka West-Vlaanderen: nieuwe maatregelen zijn noodzakelijk maar productiestops dreigen bij heel wat bedrijven

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen begrijpt dat de nieuwe maatregelen die het Overlegcomité neemt noodzakelijk zijn. De druk op de zorgsector vereist maatregelen die een onmiddellijk effect hebben. Voor de evenementensector, het nachtleven, de horeca en alle toeleveranciers is dit echter opnieuw een stevige opdoffer. Voka West-Vlaanderen vraagt dan ook dat gerichte steunmaatregelen voor de getroffen sectoren weer worden opgestart. De aanpassingen aan de quarantaineregels vragen om hoge waakzaamheid. Heel wat productiebedrijven hebben nu al te kampen met abnormaal hoge afwezigheden door de vele quarantaines en vrezen een productiestop.

“Voka West-Vlaanderen heeft begrip voor de keuzes die het Overlegcomité maakt. Zonder extra maatregelen verspreidt het virus zich exponentieel en dreigt ons zorgsysteem te crashen. We roepen alle werkgevers op om de maatregelen op te volgen: werk van thuis overal waar dat gaat, ventileer, draag mondmaskers en hou afstand. Een boosterprik voor iedereen is de enige weg voorwaarts. Bedrijven willen helpen met vaccineren op de werkvloer. Neem onze uitgestoken hand alstublieft aan. We staan klaar.”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen.

Voka West-Vlaanderen vraagt werkgevers om de maatregelen op te volgen. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen om de pandemie in te dijken en een crash van het zorgsysteem te vermijden. Nu kunnen we vermijden dat de economie en de samenleving tot een volledige stilstand komen.

Quarantaine zorgt voor problemen

Let op met het wijzigen van de quarantaineregels, waarschuwt Voka West-Vlaanderen. Vandaag al kampen productiebedrijven met een grotere afwezigheid van medewerkers dan normaal. Dat brengt de continuïteit van de ondernemingen in het gedrang. De quarantaines in afwachting van een testresultaat zorgen er immers voor dat collega’s onverwacht niet aan hun taken kunnen beginnen.

Er wordt gedacht aan een nieuwe teststrategie bij hoogrisicocontact waarbij de test niet langer op de eerste dag zou worden afgenomen. Dit zal een aantal mensen die niet besmet zijn, langer van de werkvloer houden.

Zet daarom meer in op snelle antigeentesten. De tests die je bij een apotheker kan laten afnemen of zelf kan uitvoeren, geven binnen het kwartier een betrouwbaar resultaat. Ze zijn te verkiezen boven een klassieke PCR-test bij de huisarts of in het testcentrum. Het duurt tegenwoordig meerdere dagen vooraleer je er een afspraak krijgt, en het is ook dagenlang wachten op het resultaat. Dat leidt dan weer tot onnodig lange quarantaineperiodes.

Telewerk: terugkomdag blijft

Het verplichte telewerk waar dat kan, blijft gehandhaafd. Aan de ene terugkomdag per week wordt niet geraakt. Pas vanaf 20 december zijn twee terugkomdagen per week mogelijk, dat is een week later dan aanvankelijk beslist. Voor Voka West-Vlaanderen blijven terugkomdagen uitermate belangrijk voor de continuïteit van ondernemingen en voor het welzijn van de medewerkers.

Ondersteuning voor getroffen sectoren

De nieuwe maatregelen treffen een aantal sectoren opnieuw fors. Voka West-Vlaanderen roept op om opnieuw steunmaatregelen in te voeren, specifiek gericht op de sectoren die verplicht gesloten worden en de sectoren die opnieuw sterk in hun activiteiten worden beperkt. Het Vlaams beschermingsmechanisme en de tijdelijke werkloosheid corona moeten ook na 2021 zo lang als nodig blijven doorlopen. Voka West-Vlaanderen staat klaar om het overleg aan te gaan om de beschermingsmechanismen te verlengen, te verfijnen en tegelijk een strategie op lange termijn uit te denken voor de ondersteuning van zwaar getroffen ondernemingen.

Boosterprik op de werkvloer

De boosterprik voor iedereen moet nu versneld worden uitgerold. Ondernemingen staan klaar om te helpen bij die vaccinatiecampagne. Wie geprikt kan worden op de werkvloer, hoeft niet meer langs te komen in een vaccinatiecentrum en maakt zo plaats vrij voor anderen. Voka West-Vlaanderen roept de regeringen op om nu eindelijk de samenwerking met het bedrijfsleven op te starten.

"We bieden nu al maanden onze knowhow en logistiek aan om mee te werken aan de vaccinatie. We vragen alle beleidsverantwoordelijken om de bedrijven mee te betrekken in de boosterprik om zo snelheid te maken", aldus nog Bert Mons.