Voka West-Vlaanderen opgelucht dat mondmasker op de werkvloer verdwijnt

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen vindt het logisch dat het overlegcomité de algemene mondmaskerplicht op de werkvloer loslaat. De hoge vaccinatiegraad in Vlaanderen maakt het mogelijk om de arbeidsorganisatie weer volledig bij de werkgevers te leggen. Ook werd duidelijk dat vanaf 1 oktober werkgevers zicht kunnen krijgen op de vaccinatiegraad in hun bedrijf. Ondernemingen willen een actieve rol spelen in de verdere vaccinatiecampagne.

De vaccinatiegraad in Vlaanderen ligt torenhoog. Het is daarom veilig om het mondmasker op de werkvloer nu los te laten, zowel in de bedrijven als in de andere geledingen van onze economie en samenleving. De mondmaskerplicht wordt op de werkvloer elke dag moeilijker om toe te passen. Het draagvlak ebt weg, zeker wanneer medewerkers in de privé- of ontspanningssfeer deze regel niet meer hoeven te volgen”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen.

Het mondmasker mag op tal van plaatsen uit vanaf 1 oktober: in winkels, op de werkvloer, in de horeca. Enkel op het openbaar vervoer, in de zorgsector en voor contactberoepen blijft het mondmasker verplicht.

Vaccinatiegraad per vestiging

In de marge van het overlegcomité raakte ook bekend dat werkgevers zicht kunnen krijgen op de vaccinatiegraad van hun personeelsgroep. Voka West-Vlaanderen vraagt dat dit zo snel als mogelijk wordt geoperationaliseerd.

Via de bedrijfsarts of de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk kunnen de cijfers worden opgevraagd. De regeling geldt enkel voor vestigingen met minimaal 50 werknemers en dat om de privacy van de individuele werknemers te waarborgen. De kennis van de vaccinatiegraad per vestiging laat toe om de verantwoordelijkheid voor de covidmaatregelen bij de werkgever zelf te leggen. In een nieuwe Voka-enquête bij 750 ondernemingen zegt 48% hinder te ondervinden in de bedrijfsvoering door de covidmaatregelen op de werkvloer.

“Wanneer werkgevers zicht krijgen op de vaccinatiegraad van hun medewerkers, zijn gerichte maatregelen in het bedrijf mogelijk. Bedrijven met een te lage vaccinatiegraad, kunnen bijkomende acties nemen om hun medewerkers te overtuigen tot vaccinatie of extra beschermingsmaatregelen nemen. Bedrijven met een hoge vaccinatie kunnen dan weer het beleid versoepelen. Het is een maatregel waar we vanuit Voka West-Vlaanderen al langer op aandrongen”, aldus nog Bert Mons.

84% wil vaccineren in bedrijven

Voka West-Vlaanderen vraagt sinds de start van de vaccinatiecampagne om ook ondernemingen te betrekken bij het vaccineren. Werkgevers, bedrijfsartsen en externe diensten hebben een jarenlange ervaring opgebouwd tijdens herhaaldelijke griepvaccinatiecampagnes.

Uit een recente Voka-enquête bij 750 ondernemingen blijkt dat 84% van de ondernemingen bereid is om een volgende coronaprik te faciliteren in hun onderneming. Ook bedrijven in het Brussels gewest staan klaar om hieraan mee te werken en zo mee een oplossing te bieden voor de lage Brusselse vaccinatiegraad.

Werkgevers waar de vaccinatiegraad te laag is, kunnen op de werkvloer vaccinaties aanbieden. We vragen dan ook opnieuw om de vaccinatie op de werkvloer mogelijk te maken. Werkgevers zijn hier massaal vragende partij voor. We moeten ons ook samen voorbereiden op een mogelijk derde prik. We kunnen daar beter te vroeg aan beginnen dan te laat”, besluit Bert Mons.