​Voka West-Vlaanderen tipt lokale besturen over Sportwerk Vlaanderen als partner voor noodopvang kinderen

Deze week konden naar schatting al 20.000 West-Vlamingen opnieuw aan de slag. Met de heropening van de winkels en de distributie gaan aanstaande maandag nog eens 17.000 medewerkers weer aan het werk. Uit een enquête van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen blijkt dat gebrek aan kinderopvang één van de grootste struikelblokken blijft om het werk te hervatten. Sportwerk Vlaanderen en Voka West-Vlaanderen hebben een voorstel klaar om de lasten voor werkende ouders te verlichten.

Voka West-Vlaanderen informeerde deze week de lokale besturen over de mogelijkheid om Sportwerk Vlaanderen in te schakelen voor de noodopvang van kinderen.

Sportwerk Vlaanderen, een organisatie die instaat voor tewerkstelling in de sport, is werkgever voor o.a. een 100-tal gediplomeerde sportbegeleiders(masters en bachelors LO). Zij leveren per jaar normaal zo’n 195.000 sporturen in clubs, gemeentes en andere organisaties. Momenteel is wegens COVID-19 de volledige poule van sportbegeleiders tijdelijk werkloos. De sportwerkers hebben nood aan werk en kwalitatieve opdrachten. Naast deze vaste poule van sportbegeleiders beschikken ze ook over een grote groep aan mensen die op occasionele basis opdrachten invullen. De lesgevers staan te popelen om weer aan de slag te gaan en kunnen een oplossing bieden voor het tekort aan opvang in de gemeentes.Sportwerk Vlaanderen koppelt noodopvang aanhet belang van bewegen bij kinderen.

Concreet kan Sportwerk Vlaanderen sportieve opvang aanbieden op scholen (rondom scholen), en aan gemeentes en steden (locaties binnen en buiten). De Vlaamse overheid voorziet voor lokale besturen per kind 30 euro/dag steun voor noodopvang. De huidige wetgeving laat toe tot 14 kinderen per begeleider op te vangen op een oppervlakte van 4m²/kind. Voor 14 kinderen kan het bestuur dus 420 euro steun ontvangen.

“Wij horen de nood aan opvang, zowel van ouders als van onderwijsinstellingen. Wij stellen graag onze diensten ter beschikking en koppelen daar het belang van bewegen bij kinderen aan vast, een topic waarover de laatste tijd zoveel wordt gepraat”, aldus Davy Callewaert, algemeen directeur van Sportwerk. “Sportwerk is een organisatie die werkt mét mensen en voor mensen. In tijden dat de maatschappij ons het meest nodig heeft, kunnen wij niet aan de zijlijn staan als toeschouwer”, klinkt het.

“Scholen en bedrijven zijn aan een heropstart bezig. Dat is goed nieuws want onze economie moet terug heropleven. Dit alles moet echter onder strikte voorwaarden gebeuren en net dat brengt een groot probleem met zich mee: voldoende opvang. Uit een recente bevraging bij onze leden blijkt dat het gebrek aan kinderopvang één van de grootste uitdagingen blijft”, aldus Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen. “Met dit initiatief willen we de lasten verlagen voor werkende ouders en onderwijsinstellingen.”

Voor de pers:

Bert Mons, algemeen directeur Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, 0476/87 80 19, \[email protected].

Davy Callewart, algemeen directeur Sportwerk, 0495/24 73 40, \[email protected]