Voka West-Vlaanderen: Tweede lockdown is opnieuw heel zware klap voor onze economie

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen stelt vast dat de regeringen vandaag overgaan tot een tweede lockdown tot half december. “Gezien het dramatisch hoge aantal besmettingen en ziekenhuisopnames moeten we een instorting van ons zorgsysteem absoluut voorkomen: de aanpak van de gezondheidscrisis primeert. Maar ook onze economie zal in de komende periode door zwaar weer gaan”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen. “De niet-essentiële winkels worden gesloten en dat zal zware gevolgen hebben voor onze economie. Onze bedrijven kunnen, mits strikte opvolging van alle veiligheidsvoorschriften en telewerk, wel verder werken. Maar de buffers van onze bedrijven zijn uitgeput na 8 maanden corona. Om bedrijven en jobs te redden, zijn dringend bijkomende steunmaatregelen nodig en dit op langere termijn.”

Voka West-Vlaanderen blijft bijzonder verontrust over de gezondheidscrisis. Ons zorgsysteem kreunt onder het dramatisch oplopend aantal coronabesmettingen en ziekenhuisopnames. “We moeten absoluut vermijden dat het tot een meltdown van de zorg komt”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen. “In de eerste plaats zodat iedereen de zorg kan krijgen die hij nodig heeft. De menselijke impact is nu al immens, zeker ook op het zorgpersoneel. Iedereen beseft dat de aanpak van de gezondheidscrisis primeert. Maar we moeten ook de economie vrijwaren en onze waardeketen en bevoorrading intact zien te houden.”

Deze tweede lockdown komt sociaal en economisch bijzonder hard aan. “We moeten onnodige sociale contacten vermijden. In dat kader leggen de overheden onze contacten aan banden. De niet-essentiële winkels worden gesloten en de niet-medische contactberoepen dienen te stoppen”, stelt Bert Mons vast. “Er zal in de komende weken veel minder geconsumeerd worden, wat voor onze winkels en bedrijven – die nu al acht maanden door heel zwaar weer gaan – opnieuw een groot omzetverlies zal betekenen. Daar komt nog bij dat de vraag naar onze exportproducten al maanden zeer laag blijft. Dit wordt een zeer zware klap voor de economie.”

De regeringen laten toe dat bedrijven zoveel mogelijk verder werken mits strikte opvolging van alle veiligheidsvoorschriften zoals social distancing, ventilatie en mondmaskerplicht. “Als West-Vlaamse bedrijven zullen we verder werken en dit in de veiligst mogelijke omstandigheden. Telewerk wordt verplicht indien mogelijk. In vele bedrijven en functies is dit evenwel niet mogelijk maar zullen we toch de veiligheid garanderen. We dringen erop aan dat in deze periode de testprocedure op punt gezet wordt en dat onze bedrijven, met voorrang voor de zorg, gebruik kunnen maken van sneltesten om besmettingen op de werkvloer snel te detecteren en onnodige quarantaines te vermijden”, beklemtoont Bert Mons nog.

De economische motor zal de komende weken serieus sputteren en in sommige sectoren volledig stilvallen. Daarom dringen bijkomende steunmaatregelen zich op. “Zonder extra steun zullen heel wat bedrijven deze tweede lockdown niet overleven, met fors jobverlies tot gevolg. Zeker nu het er naar uit ziet dat deze situatie nog vele weken kan duren”, weet Bert Mons. “Bestaande steunmaatregelen zoals de tijdelijke werkloosheid wegens corona, het bankenplan, de ondersteuning door PMV, de ondersteuning van zwaar getroffen bedrijven en ondernemers, en het uitstel van betalingen van bijdragen en belastingen moeten verlengd en versterkt worden tot eind juni 2021. Daar moet nu werk van gemaakt worden.”