Voka West-Vlaanderen verheugd over brexit-akkoord

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen is verheugd dat de EU en het Verenigd Koninkrijk een akkoord over de brexit hebben bereikt. Tijdens een werkbezoek aan West-Vlaanderen deze ochtend van de Britse ambassadeur kreeg een groep van West-Vlaamse ondernemers uit eerste bron de details van het akkoord mee.

“We pleiten al jaren voor een onderhandeld akkoord en zijn blij dat dit er op de valreep gekomen is. Dit is goed voor onze (West-)Vlaamse bedrijven”, zegt Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen. “Hopelijk wordt er in het weekend een meerderheid gevonden in het Britse Lagerhuis om het akkoord snel uit te voeren. Indien dit niet lukt, moet verder overleg ertoe leiden dat een harde brexit vermeden wordt, anders staan er 28.000 jobs en 7,4 miljard euro toegevoegde waarde op het spel voor de Vlaamse ondernemingen. Komt er wel groen licht, dan moet er snel verder onderhandeld worden over de toekomstige handelsrelaties tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU”, klinkt het.

“Voka West-Vlaanderen is na een eerste lezing positief over het akkoord dat Boris Johnson en Jean-Claude Juncker sloten over de brexit. Toch betreuren wij de brexit zelf nog steeds. Ook in de meest gunstige brexit-scenario’s is de impact negatief voor Vlaanderen. We spreken al gauw over een verlies van 1,8 miljard aan toegevoegde waarde en 6.500 jobs die in gevaar zijn. Maar een onderhandeld akkoord is nog steeds veel beter dan een dramatische exit zonder deal. Bij een harde brexit mag je die cijfers verviervoudigen, dus roepen we iedereen op om dit akkoord te steunen”, zegt Bert Mons.

West-Vlaanderen

In geval van een harde brexit wordt West-Vlaanderen de meest getroffen provincie. Volgens recente berekeningen zouden er hierbij ruim 11.000 jobs bedreigd zijn. Alleen al in de haven van Zeebrugge, ook wel Gateway to the UK genoemd, zijn er aan de trafieken met het VK meer dan 5.000 jobs verbonden. Bij een no-deal scenario komen deze jobs in het gedrang als gevolg van de verminderde handelsactiviteit tussen Vlaanderen en het VK. Ook de voedings- en textielindustrie, twee belangrijke speerpuntsectoren in onze provincie, vrezen voor aanzienlijke banenverliezen.

“Daarom blijven wij onze ondernemingen aanmoedigen om de nodige voorbereidingen te treffen voor de gevolgen van de brexit”, benadrukt Bert Mons. “West-Vlaamse ondernemingen kunnen met brexit-gerelateerde vragen steeds bij onze Brexit Hotline terecht. Wij houden continu de vinger aan de pols.”