Voka West-Vlaanderen vraagt extra steun voor eventsector

Perspectief. Dit is wat een ondernemer nodig heeft om te kunnen ondernemen. Door de -terechte- verstrengingen van de maatregelen in de strijd tegen het coronavirus, is er weinig hoop voor de eventsector om dit jaar nog naar een normale situatie terug te keren. Tijdelijke werkloosheid is voorlopig de reddingsboei. “Het infuus is aangelegd, maar de overheid moet snel ingrijpen om faillissementen en een sociaal bloedbad te vermijden. We krijgen dagelijks noodkreten van ongeruste ondernemers”, aldus Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen.

Voka West-Vlaanderen steunt het voorstel vanuit de Vlaamse overheid om te zorgen voor een terugbetaalbaar voorschot voor organisatoren. Hierbij zouden tot 60 procent van de kosten voorgeschoten worden (minimaal 25.000 en maximaal 800.000 euro). Als het event wegens de coronacrisis geannuleerd wordt, moet de organisator dat bedrag niet terugbetalen. Voka West-Vlaanderen vraagt wel dat de volledige keten van ondernemingen die betrokken is bij het organiseren van een evenement kan rekenen op deze steunmaatregel. Op die manier moet verhinderd worden dat toeleveranciers in de kou blijven staan.

“Er wordt te lang getalmd om maatregelen te nemen die de eventsector en hun toeleveranciers in het najaar ondersteunen. Het gebrek aan perspectief en extra financiële maatregelen weegt zwaar op de sector. Een heropstart in het najaar betekent bovendien ook niet dat er effectief nog veel evenementen zullen doorgaan. Er is nu actie nodig van de verschillende overheden voor maatregelen op maat van de sector”, besluit Bert Mons.