West-Vlaanderen bundelt krachten

Unizo West-Vlaanderen en Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen organiseerden deze middag voor het eerst een gezamenlijke ‘meet and greet’ tussen West-Vlaamse ondernemers en West-Vlaamse parlementsleden. Tijdens een drie uur durende bijeenkomst kwamen de belangrijkste prioriteiten voor de regio aan bod. Een dertigtal bedrijfsleiders en evenveel volksvertegenwoordigers uit het Vlaamse en Federale parlement namen deel.

#WijZijnWestVlaanderen

Unizo West-Vlaanderen en Voka West-Vlaanderen bundelden de krachten. “We staan voor dezelfde uitdagingen en gaan samen voor een sterk West-Vlaanderen”, klinkt het. “We hebben de ambitie om tegen 2025 de regio te zijn met de hoogste graad van ondernemerschap. Investeren in menselijk kapitaal, innovatie en infrastructuur is daarbij key. En de middelen voor deze investeringen komen er niet vanzelf, zegt Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen.

Beide organisaties geloven dan ook dat er moet samengewerkt worden om de nodige middelen naar West-Vlaanderen halen. Met deze gezamenlijke topontmoeting maken de ondernemersorganisaties dan ook een duidelijk statement. “Het is van cruciaal belang om de krachten te bundelen en om werk te maken van de vele uitdagingen in onze regio. Niet alleen tussen verschillende organisaties, maar ook tussen de verschillende overheden en over partijgrenzen heen”, aldus Wouter Blomme, directeur Unizo West-Vlaanderen.

Gedeelde ambitie

Tijdens het drie uur durende overlegmoment in De Warande in Brussel werd dieper ingegaan op de evoluties van het ondernemerslandschap in West-Vlaanderen. Wat volgde was een open en constructieve dialoog over de gigantische uitdagingen waar West-Vlaanderen (nog steeds) voor staat. Een dertigtal bedrijfsleiders en evenveel volksvertegenwoordigers vanuit het Vlaamse en Federale parlement namen deel.

“Er ligt een sterk Vlaams regeerakkoord op tafel. We zien veel maatregelen die ondernemingen ondersteunen om de motor van een sterk en ondernemend Vlaanderen te zijn. Het is dan ook belangrijk dat er resultaten geboekt worden. Sommige dossiers slepen immers al decennia lang aan en dienen nu eindelijk te landen”, aldus Bert Mons. Concreet kwamen de R8 in Kortrijk, de verbinding Ieper-Veurne, de kanalen Roeselare-Leie en Bossuit-Kortrijk, de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en het derde rijvak voor de E403 aan bod. Ook de uitdagingen op vlak van innovatie mochten niet ontbreken. “Het recht op voldoende middelen en opleidingen in de regio is van cruciaal belang als we met onze regio aan de top willen blijven staan”, vult Bert Mons aan. Tot slot werd er aandacht geschonken aan het versterken van de kernen om in te ondernemen en de hoge belastingdruk voor ondernemingen.

“Onze bedrijven zijn een deel van de oplossing. Werkgelegenheid brengt sociale vooruitgang, innovatie en zekerheid. Allemaal elementen die we nodig hebben om de hele maatschappij naar een nog hoger welvaartsniveau te tillen. Wanneer ondernemers en politici de krachten bundelen, zijn we goed op weg om onze ambities waar te maken”, voegt Wouter Blomme er nog aan toe.