Xavier Vanneste en Tom Bulcke nieuwe regiovoorzitters Voka West-Vlaanderen

Tijdens de Algemene Vergadering van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen op 25 mei werden niet één maar twee nieuwe regiovoorzitters voorgesteld. Ludo Lievens, uittredend voorzitter Voka regio Brugge, en Johan Verborgh, uittredend voorzitter Voka regio Oostende, worden opgevolgd door respectievelijk Xavier Vanneste (Brouwerij De Halve Maan) en Tom Bulcke (Lithobeton).

Xavier Vanneste (41), managing director van Brouwerij De Halve Maan (Brugge), volgt Ludo Lievens op als voorzitter Voka regio Brugge. “Al sinds jaar en dag zet ik me in voor de Brugse regio. Het is dan ook een eer dat ik de passie voor mijn stad en ommeland verzilverd zie in dit 3-jarig mandaat. Ook al laat mijn voorganger mij grote schoenen na om te vullen, ik voel mij zelfzeker binnen deze nieuwe rol. Door mijn engagement binnen de regio ben ik ervan overtuigd dat ik zijn goede werk kan voortzetten”, stelt de kersverse regiovoorzitter.

Brouwerij De Halve Maan is sedert haar heropstart in 2005 (met de lancering van het succesvolle Brugse Zot bier door de 6e generatie familiale brouwers) een van de snelst groeiende brouwerijen in het land. Het bedrijf haalde internationale krantenkoppen met de fameuze ondergrondse bier pijplijn. Voor de verdere groei wordt momenteel gebouwd aan een nieuwe bottelarij in Brugge.

Tom Bulcke (52), gedelegeerd bestuurder van Lithobeton nv (Gistel), volgt op zijn beurt Johan Verborgh op als voorzitter Voka regio Oostende. “Met dit mandaat zal ik er alles aan doen om de belangen van de ondernemers in de Oostende en omliggende gemeentes te verdedigen. Ons bedrijf is gelegen in Gistel en zelf ben ik inwoner van de Stad aan Zee. Bijgevolg ben ik bevoorrecht om in te schatten wat de knelpunten maar ook de kansen zijn binnen stad en regio”, zegt Tom Bulcke.

Lithobeton is een familiaal bedrijf dat sinds 1950 bekend staat als producent van betonproducten voor de wegenis-, riolerings- en elektriciteitsinfrastructuur. In de afgelopen 25 jaar groeide deze Gistelse fabrikant van betoncabines uit tot dé referentie in de elektriciteitsdistributiemarkt.

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen is de uittredende voorzitters bijzonder dankbaar voor hun jarenlange engagement en beschikbaarheid. Als gezicht en aanspreekpunt hebben zij het lokale ondernemerschap tijdens hun vele contacten en gesprekken met politici en stakeholders versterkt. Tal van nieuwe projecten werden opgestart, ze hebben bijgedragen tot een ondernemingsvriendelijk klimaat en hebben Voka West-Vlaanderen versterkt als ondernemersorganisatie. Kers op de taart wordt de opening van de nieuwe Voka-hub op de bedrijvensite O-Forty in Oostkamp, voorzien na de zomer.

Xavier Vanneste, voorzitter Voka regio Brugge
Tom Bulcke, voorzitter Voka regio Oostende