Zomerplan biedt eindelijk perspectief aan samenleving en economie

Reactie Voka West-Vlaanderen na het Overlegcomité

Het Overlegcomité geeft goedkeuring aan een Zomerplan waarin de coronamaatregelen stapsgewijs worden losgelaten. Alle nog gesloten sectoren zoals de cultuur- en eventsector, horeca, toerisme, etc. krijgen een concreet uitzicht op heropening. Het Zomerplan biedt een gestructureerd stappenplan naar een normalisering van economie en samenleving mits een aantal drempels. Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, dringt al lang aan op zo’n stappenplan en is verheugd dat dit perspectief er nu is. De ondernemersorganisatie vindt het niet meer dan logisch dat het Overlegcomité ook het einde van het verplichte en voltijdse telewerk in het vooruitzicht stelt. Vanaf 9 juni kunnen personeelsleden een keer per week opnieuw op kantoor aanwezig zijn. Vanaf juli komen we in een ander regime terecht waarin telewerk niet langer verplicht maar aanbevolen is. Ook daar dringt Voka West-Vlaanderen al weken op aan.

Het is niet meer dan logisch dat na de versoepelingen op het sociale vlak nu ook het strenge telewerkregime wordt losgelaten. We weten dat de rek er bij veel medewerkers helemaal uit is en dat voor vele bedrijven de continuïteit zwaar te lijden heeft onder het verplichte en voltijdse telewerk. We zijn dan ook tevreden dat het Overlegcomité gehoor geeft aan de noodkreten van werkgevers en werknemers en een stapsgewijze terugkeer in twee fases naar de werkplek mogelijk maakt.”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen.

Echte heropeningsagenda

Voka West-Vlaanderen is tevreden met het Zomerplan; het is een echte heropeningsagenda die alle nog gesloten sectoren perspectief en duidelijkheid geeft. Het is nu aan de ondernemingen om zich voor te bereiden om na een loodzwaar jaar opnieuw alles te geven. “De veilige heropstart zal nog niet overal even vlot verlopen. We vragen dan ook dat de steunmaatregelen zolang als nodig aangehouden worden. Het systeem van tijdelijke werkloosheid door de coronacrisis zou verlengd moeten worden tot en met einde september”, vraagt Bert Mons.

Geen administratieve mallemolen

Voor Voka West-Vlaanderen is het erg belangrijk dat het verplichte en voltijdse telewerk wordt afgebouwd. Telewerk heeft ontegensprekelijk positieve effecten, maar het verplichte karakter zorgt nog steeds voor problemen. Studies tonen aan dat de verbinding tussen collega’s sterk teruggevallen is. Voor Voka West-Vlaanderen is het organiseren van het werk in de eerste plaats een opdracht voor de werkgevers in samenspraak met de medewerkers. De overheid dient zich hierin terughoudend op te stellen. De ondernemersorganisatie blijft er dan ook sterk op aandringen dat het afbouwen van het telewerk niet gepaard gaat met administratieve verplichtingen. “Werkgevers hebben er alle belang bij dat er zo weinig mogelijk besmettingen zijn. Geef de werkgevers dan ook het vertrouwen om opnieuw zelf het werk te organiseren. We gaan ervan uit dat de onnuttige RSZ-registratie die vandaag nog van kracht is, zo snel mogelijk wordt afgeschaft”, legt Bert Mons uit.

Ventilatie

De graduele terugkeer naar de werkplek moet gepaard gaan met het in acht nemen van alle veiligheidsprotocollen en goede ventilatie van de kantoren. Ventilatie en verluchting reduceren besmettingsrisico’s met factor 10. Ook een verdere structurele inzet van snel- en zelftesten is aangewezen. Het is bewezen dat een combinatie van ventilatie en een structurele testing en tracing een krachtig wapen is tegen de verspreiding van het virus.

Vaccineren in ondernemingen

De vaccinatiecampagne draait op volle toeren en is de sleutel voor de normalisering die vandaag wordt aangekondigd. Het is essentieel dat de vaccinatiecampagne goed blijft lopen en dit in alle landsdelen. Voka West-Vlaanderen vraagt de overheden om nu al voorbereidingen te treffen voor de volgende fases in de vaccinatiecampagne. “Vaccineren in ondernemingen mag geen taboe zijn. We vragen de taskforce vaccinatie om nu samen met onze ondernemingen pilootprojecten voor te bereiden en op te zetten zodat vaccineren op de werkvloer uitgetest kan worden. De huidige vaccinatiecentra zullen straks opnieuw hun rol vervullen als cultuur- of sportcentrum. De inzet van bedrijfsartsen in ondernemingen zal noodzakelijk zijn om de volgende fases in de vaccinatiecampagne te kunnen bolwerken”, besluit Bert Mons.